Pembangunan cd rom interaktif makmal maya bagi Pelajar Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Perkembangan teknologi multimedia telah memberi satu altematif dalam sistem pengajaran dan pembelajaran masa kini. Walaubagaimanapun perisian�perisian multimedia bercirikan pembelajaran makmal maya masih tidak digunakan di KUiTTMO. Justeru itu, kajian ini bertujuan membina sebuah perisian Pendid...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Othman, Noorashikin
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8166/1/24p%20NOORASHIKIN%20OTHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8166/2/NOORASHIKIN%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8166/3/NOORASHIKIN%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perkembangan teknologi multimedia telah memberi satu altematif dalam sistem pengajaran dan pembelajaran masa kini. Walaubagaimanapun perisian�perisian multimedia bercirikan pembelajaran makmal maya masih tidak digunakan di KUiTTMO. Justeru itu, kajian ini bertujuan membina sebuah perisian Pendidikan Berbantukan Komputer(PBK) bagi membangunkan CD ROM Interaktif Makmal Maya bagi matapelajaran Sistem Digit khusus untuk pelajar Kejuruteraan Elektrik tahun 3, KUiTTHO. Selain daripada teori, pelajar di kehendaki melakukan ujikaji makmal sebagai latihan amali mereka. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik. Sampel kajian melibatkan 50 orang pelajar yang terpilih secara rawak. Penganalisisan data menggunakan perisian SPSS versi 10 dan dapatan kajian dianalisis dengan peratusan, skor min dan sisihan piawai. Perisian yang dibangunkan ini berdasarkan pendekatan interaktiviti yang menggabungkan komponen asas multimedia iaitu teks, grafik dan audio. Pembinaan perisian multimedia ini merupakan suatu proses yang memerluknn pengetahuan dan kemahiran dalam baliasa gubahan di samping memiliki daya kreativiti serta inisiatif untuk menghasilkan suatu perisian yang bermutu. Aspek-aspek keperluan reka bentuk dan ketepatan isi kandungan juga harus diambil kira untuk menjadikannya sebuah perisian yangberkualiti dan menepati keperluan pembelajaran. Oleh itu, sebagai kesimpulannya CD interaktif ini sesuai dibangunkan sebagai satu inisiatif dalam meningkatkan objektifkeija makmal.