Membangunkan perisian pendidikan yang menggunakan video untuk meningkatkan tahap pemahaman dalam proses pengajaran dan pembelajaran statistik dalam kejuruteraan

Kajian ini bertajuk Membangunkan Perisian Pendidikan berasaskan Power Point yang mengandungi klip video dalam meningkatkan tahap pemahaman Statistik dalam Kejuruteraan. Kajian ini dijalankan di kalangan pelajarKolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO). Kajian ini bertujuan untuk mem...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Mohd Jamir, Norasni
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2004
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/8168/1/24p%20NORASNI%20MOHD%20JAMIR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8168/2/NORASNI%20MOHD%20JAMIR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8168/3/NORASNI%20MOHD%20JAMIR%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertajuk Membangunkan Perisian Pendidikan berasaskan Power Point yang mengandungi klip video dalam meningkatkan tahap pemahaman Statistik dalam Kejuruteraan. Kajian ini dijalankan di kalangan pelajarKolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO). Kajian ini bertujuan untuk memperkenalkan satu kaedah pembelajaran Kontekstual yang memberi pengetahuan baru bagi menambahkan pengetahuan yang sedia ada. Seramai 30 orang pelajar dipilih secara rawak bagi mewakili populasi seramai 40 orang pelajar Statistik Kejuruteraan bagi semester II sesi 2003/2004. Maklumbalas yang diperolehi menerusi borang soal selidik yang dianalisa dalam bentuk statistik peratusan, skor min dan sisihan piawai menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS Versi 11.5). Tujuan analisis ini bagi menentukan tahap pengaruh perisian pendidikan berasaskan power point dalam membantu pelajar memahami matapelajaran Statistik Kejuruteraan. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa penerimaan pelajar terhadap perisian pendidikan ini secara keseluruhannya adalah pada tahap yang baik (purata skor min keseluruhan = 4.32). Perisian ini dapat menarik minat pelajar bagi menguasai Statistik Kejuruteraan dengan mengetahui penggunaan statistik dalam kehidupan seharian. Dengan itu pembelajaran statistik akan menjadi lebih bermakna kepada pelajar terutamannya dalam bidang kejuruteraan.