Pembangunan rekabentuk modul multimedia bagi proses pembinaan jalan

Teknologi maklumat dan komunikasi (JCT) memainkan peranan penting dalam era globaIisasi. Perkembangan rCT telah memberi perubahan dalam semua sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran kondusifyang mengoptimumkan pengg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammed, Seti Suhadaini
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8206/1/24p%20SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8206/2/SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8206/3/SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Teknologi maklumat dan komunikasi (JCT) memainkan peranan penting dalam era globaIisasi. Perkembangan rCT telah memberi perubahan dalam semua sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran kondusifyang mengoptimumkan penggunaan leT. Sejajar dengan itu, kajian ini dilaksanakan adalah untuk membangunkan satu produk dalam bentuk perisian multimedia bagi mata pelajaran Kejuruteraan lalan Raya dengan tujuan untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap perisian yang dibangunkan dan untuk mengetahui sejauh manakah peri sian yang di rekabentuk mampu membantu pensyarah meningkatkan prestasi pel aj ar. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah pelajar yang sedang menuntut di KUiTTHO dan telah atau sedang mengambil subjek Kejuruteraan Jalan Raya (BTA 3043) pada masa kajian dilakukan. Perisian utama yang digunakan untuk membangunkan Modul Multimedia Proses Pembinaan Jalan ini adalah Macromedia Authorware 6.5 dan turut dibantu oleh beberapa peri sian sokongan yang lain. Terdapat 3 jenis instrumen yang digunakan bagi menjawab persoalan kajian iaitu soalan soal selidik, ujian pra dan ujian pasca. Hasil dari anal isis data menggunakan perisian SPSS v J 1.5 didapati bahawa tahap persetujuan pelajar terhadap kesesuaian elemen multimedia yang dibangunkan adalah tinggi. Pelajar juga berpendapat perisian yang dibangunkan boleh dijadikan salah satu media pembelajaran bagi topik Proses Pembinaan Jalan. Dapatan kajianjuga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian pelajar secara statistik sebelum dan selepas menggunakan perisian yang dibangunkan.