Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki

Penggunaan Model Linear Berhierarki dengan tiga aras telah digunakan di dalam kajian mengenai tahap pencapaian pelajar semester 1 sesi 2003/2004 dengan mengambilkira variasi antara program dan pusat pengajian yang berlainan di dalam Fakulti Sains dan Teknologi (FST). Sebanyak 1088 data mengenai P...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saharan, Sabariah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8239/1/24p%20SABARlAH%20SAHARAN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8239
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.82392023-02-07T03:35:40Z Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki 2004-06 Saharan, Sabariah QA Mathematics QA273-280 Probabilities. Mathematical statistics Penggunaan Model Linear Berhierarki dengan tiga aras telah digunakan di dalam kajian mengenai tahap pencapaian pelajar semester 1 sesi 2003/2004 dengan mengambilkira variasi antara program dan pusat pengajian yang berlainan di dalam Fakulti Sains dan Teknologi (FST). Sebanyak 1088 data mengenai PNGK pelajar telah digunakan di dalam kajian ini. Aras pertama adalah aras pelajar, aras kedua pula adalah program yang ditawarkan oleh pusat pengajian bagi pelajar sarjana muda dan pusat pengajian diwakilkan oleh aras ketiga. Secara keseluruhannya, apabila variasi di kalangan pelajar mengikut program dan pusat pengajian diambilkira, hasil analisis menunjukkan bahawa pelajar perempuan mempunyai min keputusan PNGK yang lebih baik berbanding dengan min keputusan PNGK bagi pelajar lelaki. Kaum bukan bumiputera juga menunjukkan min PNGK yang lebih baik berbanding dengan min PNGK bagi kaum bumiputera. Analisis terbahagi kepada dua jenis data iaitu data yang mempunyai kesemua 22 buah program dan data di mana program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model. Ini adalah kerana min PNGK bagi program Sains Aktuari adalah sangat tinggi berbanding dengan min PNGK bagi program-program yang lain. Pemboleh ubah jantina dan kaum adalah beerti pada setiap model yang dibina. Manakala pemboleh ubah jumlah pelajar mengikut program dan peratus pelajar perempuan mengikut program adalah beerti apabila dimasukkan ke dalam model. Bagi analisis di mana data program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model menunjukkan bahawa pemboleh ubah jantina dan kaum adalah beerti bagi setiap model yang dibina. Tetapi pemboleh ubah bagi peratus jumlah pelajar perempuan bagi setiap program sahaja yang beerti apabila pemboleh ubah penerang pada aras program dimasukkan ke dalam model. Bagi model penuh iaitu di mana kesemua pemboleh ubah penerang dimasukkan ke dalam model, menunjukkan pemboleh ubah bagi peratus jumlah pelajar bumiputera dan peratus jumlah pelajar perempuan bagi setiap pusat serta nisbah bagi seorang pengajar kepada pelajar mengikut pusat pengajian adalah beerti. 2004-06 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8239/ http://eprints.uthm.edu.my/8239/1/24p%20SABARlAH%20SAHARAN.pdf text en public mphil masters Universiti Kebangsaan Malaysia Pusat Pengajian Sains Matematik
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
topic QA Mathematics
QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
QA Mathematics
Saharan, Sabariah
Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
description Penggunaan Model Linear Berhierarki dengan tiga aras telah digunakan di dalam kajian mengenai tahap pencapaian pelajar semester 1 sesi 2003/2004 dengan mengambilkira variasi antara program dan pusat pengajian yang berlainan di dalam Fakulti Sains dan Teknologi (FST). Sebanyak 1088 data mengenai PNGK pelajar telah digunakan di dalam kajian ini. Aras pertama adalah aras pelajar, aras kedua pula adalah program yang ditawarkan oleh pusat pengajian bagi pelajar sarjana muda dan pusat pengajian diwakilkan oleh aras ketiga. Secara keseluruhannya, apabila variasi di kalangan pelajar mengikut program dan pusat pengajian diambilkira, hasil analisis menunjukkan bahawa pelajar perempuan mempunyai min keputusan PNGK yang lebih baik berbanding dengan min keputusan PNGK bagi pelajar lelaki. Kaum bukan bumiputera juga menunjukkan min PNGK yang lebih baik berbanding dengan min PNGK bagi kaum bumiputera. Analisis terbahagi kepada dua jenis data iaitu data yang mempunyai kesemua 22 buah program dan data di mana program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model. Ini adalah kerana min PNGK bagi program Sains Aktuari adalah sangat tinggi berbanding dengan min PNGK bagi program-program yang lain. Pemboleh ubah jantina dan kaum adalah beerti pada setiap model yang dibina. Manakala pemboleh ubah jumlah pelajar mengikut program dan peratus pelajar perempuan mengikut program adalah beerti apabila dimasukkan ke dalam model. Bagi analisis di mana data program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model menunjukkan bahawa pemboleh ubah jantina dan kaum adalah beerti bagi setiap model yang dibina. Tetapi pemboleh ubah bagi peratus jumlah pelajar perempuan bagi setiap program sahaja yang beerti apabila pemboleh ubah penerang pada aras program dimasukkan ke dalam model. Bagi model penuh iaitu di mana kesemua pemboleh ubah penerang dimasukkan ke dalam model, menunjukkan pemboleh ubah bagi peratus jumlah pelajar bumiputera dan peratus jumlah pelajar perempuan bagi setiap pusat serta nisbah bagi seorang pengajar kepada pelajar mengikut pusat pengajian adalah beerti.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Saharan, Sabariah
author_facet Saharan, Sabariah
author_sort Saharan, Sabariah
title Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
title_short Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
title_full Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
title_fullStr Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
title_full_unstemmed Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
title_sort analisis tahap pencapaian pelajar di fakulti sains dan teknologi, ukm dengan menggunakan model linear berhierarki
granting_institution Universiti Kebangsaan Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Sains Matematik
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/8239/1/24p%20SABARlAH%20SAHARAN.pdf
_version_ 1776103308811829248