Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasio...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2022
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-uthm-ep.8292 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.82922023-02-07T03:44:58Z Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional 2022-05 Sadli, Noorazah T Technology (General) Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasional ingin melahirkan graduan yang kompetitif dan kompeten, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran dan ciri-ciri keusahawanan yang sesuai diterapkan dalam pengajaran keusahawanan di Kolej Vokasional dalam menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran seterusnya berhasrat dapat merealisasikan 10% usahawan dalam kalangan graduan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan soal selidik. Analisis data dijalankan menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 21 yang melibatkan analisis min, kekerapan, peratus, sisihan piawai dan independent sample t-test. Seramai 93 orang guru Keusahawanan dan 566 pelajar yang terdiri daripada 293 pelajar bidang teknologi dan 273 pelajar bidang bukan teknologi di Kolej Vokasional Zon Selatan (Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran yang paling dominan adalah kaedah pengajaran secara interaktif, sementara ciri keusahawanan yang paling dominan pula adalah kreatif dan inovasi menerusi kaedah pengajaran secara interaktif. Terdapat perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru bidang teknologi dan bukan teknologi dalam pengajaran keusahawanan. Seterusnya, dari perspektif pelajar, menunjukkan adanya perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru terhadap pelajar bidang teknologi dan bukan teknologi. Sehubungan itu, penyelidik mencadangkan panduan kaedah pengajaran Keusahawanan melalui gabungan kesemua kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan dengan penggunaan elemen yang bersesuaian bagi membantu meningkatkan keberkesanan penyampaian guru. 2022-05 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8292/ http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Sadli, Noorazah Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
description |
Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasional ingin melahirkan graduan yang kompetitif dan kompeten, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran dan ciri-ciri keusahawanan yang sesuai diterapkan dalam pengajaran keusahawanan di Kolej Vokasional dalam menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran seterusnya berhasrat dapat merealisasikan 10% usahawan dalam kalangan graduan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan soal selidik. Analisis data dijalankan menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 21 yang melibatkan analisis min, kekerapan, peratus, sisihan piawai dan independent sample t-test. Seramai 93 orang guru Keusahawanan dan 566 pelajar yang terdiri daripada 293 pelajar bidang teknologi dan 273 pelajar bidang bukan teknologi di Kolej Vokasional Zon Selatan (Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran yang paling dominan adalah kaedah pengajaran secara interaktif, sementara ciri keusahawanan yang paling dominan pula adalah kreatif dan inovasi menerusi kaedah pengajaran secara interaktif. Terdapat perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru bidang teknologi dan bukan teknologi dalam pengajaran keusahawanan. Seterusnya, dari perspektif pelajar, menunjukkan adanya perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru terhadap pelajar bidang teknologi dan bukan teknologi. Sehubungan itu, penyelidik mencadangkan panduan kaedah pengajaran Keusahawanan melalui gabungan kesemua kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan dengan penggunaan elemen yang bersesuaian bagi membantu meningkatkan keberkesanan penyampaian guru. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Sadli, Noorazah |
author_facet |
Sadli, Noorazah |
author_sort |
Sadli, Noorazah |
title |
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
title_short |
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
title_full |
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
title_fullStr |
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
title_full_unstemmed |
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
title_sort |
kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103320418516992 |