Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional

Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasio...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Sadli, Noorazah
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2022
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-uthm-ep.8292
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.82922023-02-07T03:44:58Z Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional 2022-05 Sadli, Noorazah T Technology (General) Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasional ingin melahirkan graduan yang kompetitif dan kompeten, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran dan ciri-ciri keusahawanan yang sesuai diterapkan dalam pengajaran keusahawanan di Kolej Vokasional dalam menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran seterusnya berhasrat dapat merealisasikan 10% usahawan dalam kalangan graduan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan soal selidik. Analisis data dijalankan menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 21 yang melibatkan analisis min, kekerapan, peratus, sisihan piawai dan independent sample t-test. Seramai 93 orang guru Keusahawanan dan 566 pelajar yang terdiri daripada 293 pelajar bidang teknologi dan 273 pelajar bidang bukan teknologi di Kolej Vokasional Zon Selatan (Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran yang paling dominan adalah kaedah pengajaran secara interaktif, sementara ciri keusahawanan yang paling dominan pula adalah kreatif dan inovasi menerusi kaedah pengajaran secara interaktif. Terdapat perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru bidang teknologi dan bukan teknologi dalam pengajaran keusahawanan. Seterusnya, dari perspektif pelajar, menunjukkan adanya perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru terhadap pelajar bidang teknologi dan bukan teknologi. Sehubungan itu, penyelidik mencadangkan panduan kaedah pengajaran Keusahawanan melalui gabungan kesemua kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan dengan penggunaan elemen yang bersesuaian bagi membantu meningkatkan keberkesanan penyampaian guru. 2022-05 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8292/ http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic T Technology (General)
spellingShingle T Technology (General)
Sadli, Noorazah
Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
description Kadar pengangguran dalam kalangan graduan Kolej Vokasional kian meningkat. Pendidikan keusahawanan dilihat sebagai salah satu medium dalam menangani masalah tersebut. Pendidikan keusahawanan merupakan kursus wajib bagi pelajar diploma kolej vokasional. Selaras dengan matlamat penubuhan Kolej Vokasional ingin melahirkan graduan yang kompetitif dan kompeten, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengajaran dan ciri-ciri keusahawanan yang sesuai diterapkan dalam pengajaran keusahawanan di Kolej Vokasional dalam menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran seterusnya berhasrat dapat merealisasikan 10% usahawan dalam kalangan graduan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan soal selidik. Analisis data dijalankan menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 21 yang melibatkan analisis min, kekerapan, peratus, sisihan piawai dan independent sample t-test. Seramai 93 orang guru Keusahawanan dan 566 pelajar yang terdiri daripada 293 pelajar bidang teknologi dan 273 pelajar bidang bukan teknologi di Kolej Vokasional Zon Selatan (Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran yang paling dominan adalah kaedah pengajaran secara interaktif, sementara ciri keusahawanan yang paling dominan pula adalah kreatif dan inovasi menerusi kaedah pengajaran secara interaktif. Terdapat perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru bidang teknologi dan bukan teknologi dalam pengajaran keusahawanan. Seterusnya, dari perspektif pelajar, menunjukkan adanya perbezaan kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan yang digunakan oleh guru terhadap pelajar bidang teknologi dan bukan teknologi. Sehubungan itu, penyelidik mencadangkan panduan kaedah pengajaran Keusahawanan melalui gabungan kesemua kaedah pengajaran dan penerapan ciri-ciri keusahawanan dengan penggunaan elemen yang bersesuaian bagi membantu meningkatkan keberkesanan penyampaian guru.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Sadli, Noorazah
author_facet Sadli, Noorazah
author_sort Sadli, Noorazah
title Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
title_short Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
title_full Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
title_fullStr Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
title_full_unstemmed Kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
title_sort kaedah pengajaran keusahawanan melalui penerapan ciri-ciri keusahawanan di kolej vokasional
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2022
url http://eprints.uthm.edu.my/8292/1/24p%20NOORAZAH%20SADLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8292/2/NOORAZAH%20SADLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8292/3/NOORAZAH%20SADLI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103320418516992