Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes

Pendidikan Berasaskan Keterampilan (PBK) yang juga dikenali sebagai Competency Based Education (CBE) merupakan satu pendekatan berstruktur yang menggalakkan pelajar untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengikut kadar pembelajaran sendiri. Walaupun pendekatan Competency Based Education telah ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azmi, Nur Iwani
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8465/1/24p%20NUR%20IWANI%20AZMI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8465/2/NUR%20IWANI%20AZMI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8465/3/NUR%20IWANI%20AZMI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan Berasaskan Keterampilan (PBK) yang juga dikenali sebagai Competency Based Education (CBE) merupakan satu pendekatan berstruktur yang menggalakkan pelajar untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengikut kadar pembelajaran sendiri. Walaupun pendekatan Competency Based Education telah banyak dilaksanakan di Malaysia, namun ini merupakan pelaksanaan yang pertama di peringkat Menengah Rendah melalui program Pendidikan Asas Vokasional (PAV). Antara isu yang berlaku dalam pendekatan CBE semasa dilaksanakan ialah tahap kemampuan dan penguasaan pelajar yang lemah, dan struktur kurikulum yang agak sukar. Oleh itu kajian ini dijalankan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pendekatan CBE dalam program PAV di peringkat Menengah Rendah. Kajian ini dijalankan berlandaskan kepada reka bentuk kajian kes kualitatif dengan menggunakan jenis persampelan bertujuan, dan strategi persampelan variasi maksimum. Temu bual dalam kajian ini melibatkan 20 orang peserta kajian yang terdiri daripada guru PAV, pelajar PAV, dan pegawai daripada Kementerian yang mempunyai hubungan terus dengan pelaksanaan PAV. Proses pengumpulan data di lapangan kajian dilaksanakan selama setahun menerusi teknik temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen. Data kajian yang diperoleh seterusnya, diurus dan diorganisasikan menggunakan perisian ATLAS.Ti7. Kajian ini mendapati guru mengendalikan CBE dengan cara mengolah dan menyesuaikan sukatan pelajaran dengan keadaan semasa di sekolah, sekaligus dapat memberi peluang kepada pelajar untuk menguasai pengetahuan dan kemahiran mengikut keupayaan pelajar sendiri. Dapatan kajian ini turut memperincikan keunikan penilaian dan pentaksiran dalam program ini yang sedikit berbeza dengan Arus Perdana, dengan menawarkan Sijil Kemahiran Malaysia mengikut tahap kompetensi pelajar.