Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes
Pendidikan Berasaskan Keterampilan (PBK) yang juga dikenali sebagai Competency Based Education (CBE) merupakan satu pendekatan berstruktur yang menggalakkan pelajar untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengikut kadar pembelajaran sendiri. Walaupun pendekatan Competency Based Education telah ba...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8465/1/24p%20NUR%20IWANI%20AZMI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8465/2/NUR%20IWANI%20AZMI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8465/3/NUR%20IWANI%20AZMI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8465 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.84652023-03-01T06:54:13Z Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes 2022-09 Azmi, Nur Iwani T61-173 Technical education. Technical schools Pendidikan Berasaskan Keterampilan (PBK) yang juga dikenali sebagai Competency Based Education (CBE) merupakan satu pendekatan berstruktur yang menggalakkan pelajar untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengikut kadar pembelajaran sendiri. Walaupun pendekatan Competency Based Education telah banyak dilaksanakan di Malaysia, namun ini merupakan pelaksanaan yang pertama di peringkat Menengah Rendah melalui program Pendidikan Asas Vokasional (PAV). Antara isu yang berlaku dalam pendekatan CBE semasa dilaksanakan ialah tahap kemampuan dan penguasaan pelajar yang lemah, dan struktur kurikulum yang agak sukar. Oleh itu kajian ini dijalankan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pendekatan CBE dalam program PAV di peringkat Menengah Rendah. Kajian ini dijalankan berlandaskan kepada reka bentuk kajian kes kualitatif dengan menggunakan jenis persampelan bertujuan, dan strategi persampelan variasi maksimum. Temu bual dalam kajian ini melibatkan 20 orang peserta kajian yang terdiri daripada guru PAV, pelajar PAV, dan pegawai daripada Kementerian yang mempunyai hubungan terus dengan pelaksanaan PAV. Proses pengumpulan data di lapangan kajian dilaksanakan selama setahun menerusi teknik temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen. Data kajian yang diperoleh seterusnya, diurus dan diorganisasikan menggunakan perisian ATLAS.Ti7. Kajian ini mendapati guru mengendalikan CBE dengan cara mengolah dan menyesuaikan sukatan pelajaran dengan keadaan semasa di sekolah, sekaligus dapat memberi peluang kepada pelajar untuk menguasai pengetahuan dan kemahiran mengikut keupayaan pelajar sendiri. Dapatan kajian ini turut memperincikan keunikan penilaian dan pentaksiran dalam program ini yang sedikit berbeza dengan Arus Perdana, dengan menawarkan Sijil Kemahiran Malaysia mengikut tahap kompetensi pelajar. 2022-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8465/ http://eprints.uthm.edu.my/8465/1/24p%20NUR%20IWANI%20AZMI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8465/2/NUR%20IWANI%20AZMI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8465/3/NUR%20IWANI%20AZMI%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T61-173 Technical education Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education Technical schools Azmi, Nur Iwani Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
description |
Pendidikan Berasaskan Keterampilan (PBK) yang juga dikenali sebagai Competency Based Education (CBE) merupakan satu pendekatan berstruktur yang menggalakkan pelajar untuk memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengikut kadar pembelajaran sendiri. Walaupun pendekatan Competency Based Education telah banyak dilaksanakan di Malaysia, namun ini merupakan pelaksanaan yang pertama di peringkat Menengah Rendah melalui program Pendidikan Asas Vokasional (PAV). Antara isu yang berlaku dalam pendekatan CBE semasa dilaksanakan ialah tahap kemampuan dan penguasaan pelajar yang lemah, dan struktur kurikulum yang agak sukar. Oleh itu kajian ini dijalankan untuk meneroka, memahami dan menjelaskan pendekatan CBE dalam program PAV di peringkat Menengah Rendah. Kajian ini dijalankan berlandaskan kepada reka bentuk kajian kes kualitatif dengan menggunakan jenis persampelan bertujuan, dan strategi persampelan variasi maksimum. Temu bual dalam kajian ini melibatkan 20 orang peserta kajian yang terdiri daripada guru PAV, pelajar PAV, dan pegawai daripada Kementerian yang mempunyai hubungan terus dengan pelaksanaan PAV. Proses pengumpulan data di lapangan kajian dilaksanakan selama setahun menerusi teknik temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen. Data kajian yang diperoleh seterusnya, diurus dan diorganisasikan menggunakan perisian ATLAS.Ti7. Kajian ini mendapati guru mengendalikan CBE dengan cara mengolah dan menyesuaikan sukatan pelajaran dengan keadaan semasa di sekolah, sekaligus dapat memberi peluang kepada pelajar untuk menguasai pengetahuan dan kemahiran mengikut keupayaan pelajar sendiri. Dapatan kajian ini turut memperincikan keunikan penilaian dan pentaksiran dalam program ini yang sedikit berbeza dengan Arus Perdana, dengan menawarkan Sijil Kemahiran Malaysia mengikut tahap kompetensi pelajar. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Azmi, Nur Iwani |
author_facet |
Azmi, Nur Iwani |
author_sort |
Azmi, Nur Iwani |
title |
Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
title_short |
Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
title_full |
Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
title_fullStr |
Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (Competency Based Education) dalam Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) : satu kajian kes |
title_sort |
pelaksanaan pendidikan berasaskan keterampilan (competency based education) dalam program pendidikan asas vokasional (pav) : satu kajian kes |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8465/1/24p%20NUR%20IWANI%20AZMI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8465/2/NUR%20IWANI%20AZMI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8465/3/NUR%20IWANI%20AZMI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103352280547328 |