Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk &q...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8578 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.85782023-04-11T03:15:39Z Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) 2004-02 Sahekhaini, Asnizah LC Special aspects of education LC5800-5808 Distance education Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk "Permodelan Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO)". Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model PJJ dan melihat persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan terhadap aspek-aspek kaedah perlaksanaan program, sistem pengurusan, khidmat sokongan dan teknologi pendidikan. Data dipungut daripada 90 orang responden yang terdiri daripada pelajar PJJ di Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) melalui instrumen kajian menggunakan temubual dan borang soal selidik. Temubual dilakukan bertujuan untuk mendapatkan maklumat untuk dijadikan panduan pembinaan model. Manakala soal selidik bertujuan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan. Data soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian SPSS versi 11. Skor min digunakan untuk mengetahui tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang difokuskan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang dicadangkan adalah tinggi dengan skor min bagi keseluruhan persoalan yang diuji ialah 4.19 (a = 0.643). 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8578/ http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC Special aspects of education LC5800-5808 Distance education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education LC5800-5808 Distance education Sahekhaini, Asnizah Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) |
description |
Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di
Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia
menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk
negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk "Permodelan
Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi di Kolej Universiti
Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO)". Kajian ini bertujuan untuk
membangunkan Model PJJ dan melihat persepsi pelajar terhadap model yang
dibangunkan terhadap aspek-aspek kaedah perlaksanaan program, sistem
pengurusan, khidmat sokongan dan teknologi pendidikan. Data dipungut daripada 90
orang responden yang terdiri daripada pelajar PJJ di Universiti Sains Malaysia
(USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Malaysia
(UTM) melalui instrumen kajian menggunakan temubual dan borang soal selidik.
Temubual dilakukan bertujuan untuk mendapatkan maklumat untuk dijadikan
panduan pembinaan model. Manakala soal selidik bertujuan untuk mendapatkan
persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan. Data soal selidik dianalisis
secara deskriptif menggunakan perisian SPSS versi 11. Skor min digunakan untuk
mengetahui tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang difokuskan.
Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang
dicadangkan adalah tinggi dengan skor min bagi keseluruhan persoalan yang diuji
ialah 4.19 (a = 0.643). |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Sahekhaini, Asnizah |
author_facet |
Sahekhaini, Asnizah |
author_sort |
Sahekhaini, Asnizah |
title |
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO) |
title_short |
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO) |
title_full |
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO) |
title_fullStr |
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO) |
title_full_unstemmed |
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO) |
title_sort |
permodelan pendidikan jarak jauh (pjj) program pengurusan teknologi dikolej universiti teknologi tun
hussein onn (kuittho) |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103368322711552 |