Analisis keperluan pengguna bagi menghasilkan papan cerita untuk perisian pembelajaran amali: ujian ayakan bagi matapelajaran kejuruteraan jalan raya
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan papan cerita bagi membangunkan perisian multimedia untuk ujikaji makmal Kejuruteraan lalan Raya iaitu Ujian Ayakan. Kajian ini lebih menumpukan kepada penganalisisan keperIuan pelajar yang merangkumi aspek isi kandungan matapelajaran, mesra pengguna, unsur...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8633/1/24p%20SUHAILA%20AZURA%20ABD%20SALAM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8633/2/SUHAILA%20AZURA%20ABD%20SALAM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8633/3/SUHAILA%20AZURA%20ABD%20SALAM%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan papan cerita bagi membangunkan
perisian multimedia untuk ujikaji makmal Kejuruteraan lalan Raya iaitu Ujian Ayakan.
Kajian ini lebih menumpukan kepada penganalisisan keperIuan pelajar yang merangkumi
aspek isi kandungan matapelajaran, mesra pengguna, unsur motivasi dan aspek
kefahaman. Responden kajian ini terdiri daripada 42 orang pelajar semester IV, Diploma
Kejuruteraan A warn yang bertindak sebagai pengguna dan mengambil latihan amali
makmal Kejuruteraan lalan Raya. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif atau perihal
menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi melalui kaedah mengedarkan borang
soal selidik. Kaedah ini dilakukan bagi mendapatkan respon untuk membuat analisis
tahap keperIuan dan kriteria-kriteria yang dikehendaki oleh pengguna. Data yang
diperolehi dianalisis menggunakan program Statistical Package for Sosial Science (SPSS
versi 10.0) bagi mendapatkan kekerapan taburan, peratus, nilai min dan nilai skor min
bagi setiap bahagian item dalam borang soal selidik. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa item-item pada setiap bahagian memberikan aras skor min di antara 3.01 hingga
4.5. Maka setiap keperJuan dan kehendak tersebut diaplikasikan dalam merekabentuk
papan cerita. Papan cerita yang dihasilkan bertindak sebagai medium penghubungan di
antara perekabentuk dengan pembangun perisian pendidikan. |
---|