Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor

Perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka Sijil Pelajaran Malaysia SPM yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000 merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Sistem Pensijilan Terbuka SPM. menjadi alat pengukur yang terbaik untuk mengukur pencapaian pela...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Yasin, Ahmad Kassim
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2001
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/8640/1/24p%20AHMAD%20KASSIM%20YASIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8640/2/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8640/3/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-uthm-ep.8640
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.86402023-05-02T02:12:27Z Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor 2001-09 Yasin, Ahmad Kassim LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka Sijil Pelajaran Malaysia SPM yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000 merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Sistem Pensijilan Terbuka SPM. menjadi alat pengukur yang terbaik untuk mengukur pencapaian pelajar. Justeru itu kajian ini dijalankan untuk mendapatkan persepsi pelajar-pelajar mengenai sejauhmanakah persediaan pihak sekolah dalam melaksanakan Sistem Pensijilan Terbuka SPM. Kajian ini hanya memfokuskan kepada sebuah sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor. Seramai 103 orang respoden yang terdiri daripada pelajar-pelajar Tingkatan Lima aliran Teknik dipilih untuk menjawab soal selidik. Datadata yang diperolehi dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan kaedah peratusan. Hasil Kajian mendapati pelajar-pelajar masih belum jelas tentang perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka. Namun dari dapatan masih lagi terdapat masalah atau kelemahan dalam perlaksanaan sistem baru ini. Oleh itu, beberapa cadangan dan rumusan telah dibuat. Adalah di harapkan dengan hasil dapatan ini dapat membantu pihak-pihak yang terlibat supaya dapat menilai dan mengkaji Sistem Pensijilan Terbuka SPM agar menjadi lebih baik dan boleh diterima pakai. Selain itu, di harapkan ia menjadi panduan atau rujukan kepada pihak-pihak yang menjalankan kajian yang sama. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8640/ http://eprints.uthm.edu.my/8640/1/24p%20AHMAD%20KASSIM%20YASIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8640/2/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8640/3/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
spellingShingle LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
Yasin, Ahmad Kassim
Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
description Perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka Sijil Pelajaran Malaysia SPM yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000 merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Sistem Pensijilan Terbuka SPM. menjadi alat pengukur yang terbaik untuk mengukur pencapaian pelajar. Justeru itu kajian ini dijalankan untuk mendapatkan persepsi pelajar-pelajar mengenai sejauhmanakah persediaan pihak sekolah dalam melaksanakan Sistem Pensijilan Terbuka SPM. Kajian ini hanya memfokuskan kepada sebuah sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor. Seramai 103 orang respoden yang terdiri daripada pelajar-pelajar Tingkatan Lima aliran Teknik dipilih untuk menjawab soal selidik. Datadata yang diperolehi dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan kaedah peratusan. Hasil Kajian mendapati pelajar-pelajar masih belum jelas tentang perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka. Namun dari dapatan masih lagi terdapat masalah atau kelemahan dalam perlaksanaan sistem baru ini. Oleh itu, beberapa cadangan dan rumusan telah dibuat. Adalah di harapkan dengan hasil dapatan ini dapat membantu pihak-pihak yang terlibat supaya dapat menilai dan mengkaji Sistem Pensijilan Terbuka SPM agar menjadi lebih baik dan boleh diterima pakai. Selain itu, di harapkan ia menjadi panduan atau rujukan kepada pihak-pihak yang menjalankan kajian yang sama.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Yasin, Ahmad Kassim
author_facet Yasin, Ahmad Kassim
author_sort Yasin, Ahmad Kassim
title Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
title_short Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
title_full Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
title_fullStr Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
title_full_unstemmed Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran Menengah Teknik Batu Pahat, Johor
title_sort penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu tinjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran menengah teknik batu pahat, johor
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8640/1/24p%20AHMAD%20KASSIM%20YASIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8640/2/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8640/3/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103378920669184