Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti merupakan salah satu aspek untuk melahirkan modal insan yang cemerlang daripada segi akademik dan bukan akademik terutamanya Kemahiran Insaniah (KI). Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pelaksanaan dan penilaian KI dalam mata pelajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8670/1/24p%20ZULKIFLI%20MANSOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8670/2/ZULKIFLI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8670/3/ZULKIFLI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8670 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.86702023-05-02T02:14:56Z Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM 2008-04 Mansor, Zulkifli LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti merupakan salah satu aspek untuk melahirkan modal insan yang cemerlang daripada segi akademik dan bukan akademik terutamanya Kemahiran Insaniah (KI). Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pelaksanaan dan penilaian KI dalam mata pelajaran kokurikulum di Universiti Tun Hussien Onn Malaysia (UTHM). Kaedah tinjauan melibatkan 33 orang fasilitator yang mengajar mata pelajaran kokurikulum dan 471 orang pelajar yang mengikuti mata pelajaran kokurikulum di UTHM telah digunakan. Data yang diperolehi daripada soal selidik akan dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science Version 15.0 (SPSS v 15) bagi mendapatkan skor min. Manakala, dua orang fasilitator dipilih untuk menjadi responden bagi penemubualan secara bersemuka. Hasil kajian mendapati pengetahuan, pelaksanaan dan penilaian fasilitator terhadap KI adalah baik dan tinggi. Tahap penerimaan dan penguasaan pelajar terhadap KI juga adalah tinggi. Namun terdapat percanggahan diantara data yang diperolehi daripada soal selidik dan data temubual bagi pelaksanaan KI oleh fasilitator-fasilitator. Oleh itu, semua pihak khususnya Pusat Kokurikulum, Sukan Dan Kebudayaan (PKSK) dan umumnya UTHM harus memandang serius dapatan kajian ini. Ini bagi membolehkan UTHM menjadi salah satu Universiti yang berasaskan kepada sains dan teknologi yang terkemuka di Malaysia. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8670/ http://eprints.uthm.edu.my/8670/1/24p%20ZULKIFLI%20MANSOR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8670/2/ZULKIFLI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8670/3/ZULKIFLI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Mansor, Zulkifli Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
description |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti merupakan salah satu
aspek untuk melahirkan modal insan yang cemerlang daripada segi akademik dan bukan
akademik terutamanya Kemahiran Insaniah (KI). Kajian ini dijalankan bagi
mengenalpasti pelaksanaan dan penilaian KI dalam mata pelajaran kokurikulum di
Universiti Tun Hussien Onn Malaysia (UTHM). Kaedah tinjauan melibatkan 33 orang
fasilitator yang mengajar mata pelajaran kokurikulum dan 471 orang pelajar yang
mengikuti mata pelajaran kokurikulum di UTHM telah digunakan. Data yang diperolehi
daripada soal selidik akan dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social
Science Version 15.0 (SPSS v 15) bagi mendapatkan skor min. Manakala, dua orang
fasilitator dipilih untuk menjadi responden bagi penemubualan secara bersemuka. Hasil
kajian mendapati pengetahuan, pelaksanaan dan penilaian fasilitator terhadap KI adalah
baik dan tinggi. Tahap penerimaan dan penguasaan pelajar terhadap KI juga adalah
tinggi. Namun terdapat percanggahan diantara data yang diperolehi daripada soal
selidik dan data temubual bagi pelaksanaan KI oleh fasilitator-fasilitator. Oleh itu,
semua pihak khususnya Pusat Kokurikulum, Sukan Dan Kebudayaan (PKSK) dan
umumnya UTHM harus memandang serius dapatan kajian ini. Ini bagi membolehkan
UTHM menjadi salah satu Universiti yang berasaskan kepada sains dan teknologi yang
terkemuka di Malaysia. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mansor, Zulkifli |
author_facet |
Mansor, Zulkifli |
author_sort |
Mansor, Zulkifli |
title |
Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
title_short |
Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
title_full |
Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
title_fullStr |
Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di UTHM |
title_sort |
pelaksanaan dan penilaian kemahiran insaniah dalam mata pelajaran kokurikulum di uthm |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8670/1/24p%20ZULKIFLI%20MANSOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8670/2/ZULKIFLI%20MANSOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8670/3/ZULKIFLI%20MANSOR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103386121240576 |