Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8681
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.86812023-05-02T02:15:36Z Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO 2003-09 Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie TA Engineering (General). Civil engineering (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8681/ http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic TA Engineering (General)
Civil engineering (General)
spellingShingle TA Engineering (General)
Civil engineering (General)
Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
author_facet Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
author_sort Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
title Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_short Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_full Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_fullStr Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_full_unstemmed Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_sort pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar kuittho
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103388501508096