Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8715/1/24p%20ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8715/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8715/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8715
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.87152023-05-02T02:17:13Z Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn 2001-09 Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Bertitik tolak daripada tulisan mereka inilah maka timbulnya keinginan dan minat untuk sama-sama mengkaji apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Terdapat lima objektif utama yang digariskan dalam kajian ini. Objektif yang pertama ingin melihat hubungan antara latar belakang pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar. Objektif kedua pula untuk melihat hubungan antara faktor iklim universiti dengan prestasi pembelajaran pelajar. Kajian ini juga melihat hubungan antara faktor corak pembelajaran pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar sebagai objektif ketiga . Manakala objektif keempat dan kelima ialah untuk melihat faktor aktiviti kurikulum dan corak pengajaran pensyarah serta faktor masalah peribadi sama ada mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar atau tidak.Sampel kepada kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn seramai 300 orang. Instrument yang digunakan adalah borang soal selidik dan data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Of Social Science ( SPSS) versi 10.0 yang mana kaedah korealsi Pearson di lakukan untuk memperolehi dapatan kajian.Daripada analisis yang dibuat, dapatan menunjukkan bahawa hanya faktor latar belakang pelajar dan corak pembelajaran pelajar sahaja mempunyai hubungan dengan prestasi pembelajaran pelajar. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8715/ http://eprints.uthm.edu.my/8715/1/24p%20ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8715/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8715/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin
Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
description Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Bertitik tolak daripada tulisan mereka inilah maka timbulnya keinginan dan minat untuk sama-sama mengkaji apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Terdapat lima objektif utama yang digariskan dalam kajian ini. Objektif yang pertama ingin melihat hubungan antara latar belakang pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar. Objektif kedua pula untuk melihat hubungan antara faktor iklim universiti dengan prestasi pembelajaran pelajar. Kajian ini juga melihat hubungan antara faktor corak pembelajaran pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar sebagai objektif ketiga . Manakala objektif keempat dan kelima ialah untuk melihat faktor aktiviti kurikulum dan corak pengajaran pensyarah serta faktor masalah peribadi sama ada mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar atau tidak.Sampel kepada kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn seramai 300 orang. Instrument yang digunakan adalah borang soal selidik dan data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Of Social Science ( SPSS) versi 10.0 yang mana kaedah korealsi Pearson di lakukan untuk memperolehi dapatan kajian.Daripada analisis yang dibuat, dapatan menunjukkan bahawa hanya faktor latar belakang pelajar dan corak pembelajaran pelajar sahaja mempunyai hubungan dengan prestasi pembelajaran pelajar.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin
author_facet Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin
author_sort Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin
title Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar sarjana muda kejuruteraan elektrik di kolej universiti teknologi tun hussein onn
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8715/1/24p%20ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8715/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8715/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103393986609152