Kualiti pengalaman pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dari aspek pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif
Pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif merupakan pembelajaran yang perlu ditekankan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di institusiinstitusi pengajian tinggi. Ketiga-tiga aspek pembelajaran tersebut amat penting bagi melahirkan graduan yang mempunyai ketrampilan yang tinggi dari seg...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8749/1/24p%20NORAWATI%20MASRO.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8749/2/NORAWATI%20MASRO%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8749/3/NORAWATI%20MASRO%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif merupakan pembelajaran
yang perlu ditekankan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di institusiinstitusi
pengajian tinggi. Ketiga-tiga aspek pembelajaran tersebut amat penting
bagi melahirkan graduan yang mempunyai ketrampilan yang tinggi dari segi
kreativiti, berinovatif, berkaliber, berkompetensi serta mempunyai motivasi
kendiri yang tinggi. Kajian ini adalah satu kajian untuk menilai kualiti
pengalaman pembelajaran pelajar-pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik di
KUiTTHO. Kajian ini meninjau pengalaman pembelajaran di dalam kelas dan di
makmal/bengkel dari aspek pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif.
Responden terdiri daripada empat puluh orang pelajar Saijana Muda Kejuruteraan
Elektrik semester akhir yang dipilih secara rawak. Instrumen yang digunakan
dalam kajian ini ialah jenis soal selidik di mana penilaian dilakukan berdasarkan
persepsi responden terhadap pengalaman pembelajaran yang ditempuhi sepanjang
pengajiannya serta menjalankan sesi temubual dengan beberapa orang responden.
Data-data yang dikumpulkan, dianalisis menggunakan SPSS version 11.0 yang
melibatkan skor min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan kualiti
keseluruhan pengalaman pembelajaran pelajar adalah di tahap sederhana (skor
min = 3.49). Bagi pengalaman pembelajaran di dalam kelas dan makmal,
kualitinya adalah di tahap sederhana (skor min = 3.31 dan 3.67 masing-masing).
Sementara kualiti keseluruhan pengalaman pembelajaran dari aspek kognitif,
psikomotor dan afektif juga berada di tahap sederhana (skor min = 3.50, 3.39 dan
3.57 masing-masing). Oleh itu, berdasarkan kualiti pengalaman pembelajaran
pelajar yang sederhana ini, pengkaji telah membina satu produk cadangan iaitu
Sistem Senarai Semak Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran bagi membantu pihak
pengurusan akademik KUiTTHO meningkatkan kualiti pengajaran dan
pembelajaran dari ketiga-tiga aspek kognitif, psikomotor dan afektif. |
---|