Kualiti pengalaman pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dari aspek pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif

Pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif merupakan pembelajaran yang perlu ditekankan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di institusiinstitusi pengajian tinggi. Ketiga-tiga aspek pembelajaran tersebut amat penting bagi melahirkan graduan yang mempunyai ketrampilan yang tinggi dari seg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Masro, Norawati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8749/1/24p%20NORAWATI%20MASRO.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8749/2/NORAWATI%20MASRO%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8749/3/NORAWATI%20MASRO%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif merupakan pembelajaran yang perlu ditekankan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di institusiinstitusi pengajian tinggi. Ketiga-tiga aspek pembelajaran tersebut amat penting bagi melahirkan graduan yang mempunyai ketrampilan yang tinggi dari segi kreativiti, berinovatif, berkaliber, berkompetensi serta mempunyai motivasi kendiri yang tinggi. Kajian ini adalah satu kajian untuk menilai kualiti pengalaman pembelajaran pelajar-pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik di KUiTTHO. Kajian ini meninjau pengalaman pembelajaran di dalam kelas dan di makmal/bengkel dari aspek pembelajaran kognitif, psikomotor dan afektif. Responden terdiri daripada empat puluh orang pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik semester akhir yang dipilih secara rawak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah jenis soal selidik di mana penilaian dilakukan berdasarkan persepsi responden terhadap pengalaman pembelajaran yang ditempuhi sepanjang pengajiannya serta menjalankan sesi temubual dengan beberapa orang responden. Data-data yang dikumpulkan, dianalisis menggunakan SPSS version 11.0 yang melibatkan skor min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan kualiti keseluruhan pengalaman pembelajaran pelajar adalah di tahap sederhana (skor min = 3.49). Bagi pengalaman pembelajaran di dalam kelas dan makmal, kualitinya adalah di tahap sederhana (skor min = 3.31 dan 3.67 masing-masing). Sementara kualiti keseluruhan pengalaman pembelajaran dari aspek kognitif, psikomotor dan afektif juga berada di tahap sederhana (skor min = 3.50, 3.39 dan 3.57 masing-masing). Oleh itu, berdasarkan kualiti pengalaman pembelajaran pelajar yang sederhana ini, pengkaji telah membina satu produk cadangan iaitu Sistem Senarai Semak Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran bagi membantu pihak pengurusan akademik KUiTTHO meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran dari ketiga-tiga aspek kognitif, psikomotor dan afektif.