Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan serta berbudi peker...
محفوظ في:
المؤلفون الرئيسيون: | , , |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English English English |
منشور في: |
2001
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-uthm-ep.8961 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.89612023-06-18T01:37:41Z Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor 2001-03 Ismail, Asmelinda Badri, Bahariatulaini Abd. Hamid, Faizatul Amla LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan serta berbudi pekerti mulia. Sistem Sekolah Bestari juga berasaskan kepada pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Salah satu instrumen program Sekolah Bestari yang dijalankan ialah Sistem Penilaian Bestari. Sistem ini memfokuskan kepada menilai juga merekodkan setiap kemajuan dan prestasi akademik yang dicapai oleh para pelajar. Oleh yang sedemikian, ia menjadi pengukur salah satu kejayaan Sekolah Bestari. Justeru itu, dalam kajian ini pengkaji akan melihat sejauhmanakah pihak Pentabiran Sekolah, guru dan para pelajar memahami Sistem Penilaian Bestari dari segi pengetahuan, pendedahan, pelaksanaan dan permasalahan yang dihadapi. Kajian difokuskan kepada dua buah Sekolah Bestari di sekitar negeri Johor iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat, Pontian. Kajian yang dijalankan akan melibatkan seramai 40 orang responden. Manakala borang soal selidik merupakan instrumen kajian yang akan digunakan didalam penyelidikan ini. Data-data yang diperolehi akan dianalisis dengan menggunakan perisian Microsoft Excel. Melalui hasil dapatan data-data tersebut kebanyakkan menunjukkan aspek pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari masih belum mencapai tahap yang memuaskan. Pengkaji mengandaikan sikap guru yang memandang mudah dan tidak melaksanakan Sistem Penilaian Bestari merupakan faktor utama ia tidak diaplikasikan dengan sempurna di sekolah-sekolah Bestari tersebut. Maka dengan itu, diharapakan kertas kajian ini dapat membantu pihak-pihak tertentu dalam memahami dan seterusnya dapat merealisasikan pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari. 2001-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8961/ http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Ismail, Asmelinda Badri, Bahariatulaini Abd. Hamid, Faizatul Amla Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
description |
Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan
kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk
melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan
serta berbudi pekerti mulia. Sistem Sekolah Bestari juga berasaskan kepada
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan kemahiran berfikir secara kritis
dan kreatif. Salah satu instrumen program Sekolah Bestari yang dijalankan ialah
Sistem Penilaian Bestari. Sistem ini memfokuskan kepada menilai juga
merekodkan setiap kemajuan dan prestasi akademik yang dicapai oleh para pelajar.
Oleh yang sedemikian, ia menjadi pengukur salah satu kejayaan Sekolah Bestari.
Justeru itu, dalam kajian ini pengkaji akan melihat sejauhmanakah pihak Pentabiran
Sekolah, guru dan para pelajar memahami Sistem Penilaian Bestari dari segi
pengetahuan, pendedahan, pelaksanaan dan permasalahan yang dihadapi. Kajian
difokuskan kepada dua buah Sekolah Bestari di sekitar negeri Johor iaitu di
Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat dan
Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat, Pontian. Kajian yang
dijalankan akan melibatkan seramai 40 orang responden. Manakala borang soal
selidik merupakan instrumen kajian yang akan digunakan didalam penyelidikan ini.
Data-data yang diperolehi akan dianalisis dengan menggunakan perisian Microsoft
Excel. Melalui hasil dapatan data-data tersebut kebanyakkan menunjukkan aspek
pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari masih belum mencapai tahap yang
memuaskan. Pengkaji mengandaikan sikap guru yang memandang mudah dan tidak
melaksanakan Sistem Penilaian Bestari merupakan faktor utama ia tidak
diaplikasikan dengan sempurna di sekolah-sekolah Bestari tersebut. Maka dengan
itu, diharapakan kertas kajian ini dapat membantu pihak-pihak tertentu dalam
memahami dan seterusnya dapat merealisasikan pelaksanaan Sistem Penilaian
Bestari. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ismail, Asmelinda Badri, Bahariatulaini Abd. Hamid, Faizatul Amla |
author_facet |
Ismail, Asmelinda Badri, Bahariatulaini Abd. Hamid, Faizatul Amla |
author_sort |
Ismail, Asmelinda |
title |
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
title_short |
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
title_full |
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
title_fullStr |
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor |
title_sort |
pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas sekolah menengah kebangsaan temenggung ibrahim, batu pahat, johor dan sekolah menengah kebangsaan dato' penggawa barat pontian, johor |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103402791501824 |