Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor

Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan serta berbudi peker...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Asmelinda, Badri, Bahariatulaini, Abd. Hamid, Faizatul Amla
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8961
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.89612023-06-18T01:37:41Z Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor 2001-03 Ismail, Asmelinda Badri, Bahariatulaini Abd. Hamid, Faizatul Amla LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan serta berbudi pekerti mulia. Sistem Sekolah Bestari juga berasaskan kepada pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Salah satu instrumen program Sekolah Bestari yang dijalankan ialah Sistem Penilaian Bestari. Sistem ini memfokuskan kepada menilai juga merekodkan setiap kemajuan dan prestasi akademik yang dicapai oleh para pelajar. Oleh yang sedemikian, ia menjadi pengukur salah satu kejayaan Sekolah Bestari. Justeru itu, dalam kajian ini pengkaji akan melihat sejauhmanakah pihak Pentabiran Sekolah, guru dan para pelajar memahami Sistem Penilaian Bestari dari segi pengetahuan, pendedahan, pelaksanaan dan permasalahan yang dihadapi. Kajian difokuskan kepada dua buah Sekolah Bestari di sekitar negeri Johor iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat, Pontian. Kajian yang dijalankan akan melibatkan seramai 40 orang responden. Manakala borang soal selidik merupakan instrumen kajian yang akan digunakan didalam penyelidikan ini. Data-data yang diperolehi akan dianalisis dengan menggunakan perisian Microsoft Excel. Melalui hasil dapatan data-data tersebut kebanyakkan menunjukkan aspek pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari masih belum mencapai tahap yang memuaskan. Pengkaji mengandaikan sikap guru yang memandang mudah dan tidak melaksanakan Sistem Penilaian Bestari merupakan faktor utama ia tidak diaplikasikan dengan sempurna di sekolah-sekolah Bestari tersebut. Maka dengan itu, diharapakan kertas kajian ini dapat membantu pihak-pihak tertentu dalam memahami dan seterusnya dapat merealisasikan pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari. 2001-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8961/ http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Ismail, Asmelinda
Badri, Bahariatulaini
Abd. Hamid, Faizatul Amla
Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
description Pelaksanaan Sekolah Bestari yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan pendidikan negara kita. Disamping itu, ia bertujuan untuk melahirkan pelajar yang cerdas dan pandai, berpendidikan dan berpengetahuan serta berbudi pekerti mulia. Sistem Sekolah Bestari juga berasaskan kepada pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Salah satu instrumen program Sekolah Bestari yang dijalankan ialah Sistem Penilaian Bestari. Sistem ini memfokuskan kepada menilai juga merekodkan setiap kemajuan dan prestasi akademik yang dicapai oleh para pelajar. Oleh yang sedemikian, ia menjadi pengukur salah satu kejayaan Sekolah Bestari. Justeru itu, dalam kajian ini pengkaji akan melihat sejauhmanakah pihak Pentabiran Sekolah, guru dan para pelajar memahami Sistem Penilaian Bestari dari segi pengetahuan, pendedahan, pelaksanaan dan permasalahan yang dihadapi. Kajian difokuskan kepada dua buah Sekolah Bestari di sekitar negeri Johor iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat, Pontian. Kajian yang dijalankan akan melibatkan seramai 40 orang responden. Manakala borang soal selidik merupakan instrumen kajian yang akan digunakan didalam penyelidikan ini. Data-data yang diperolehi akan dianalisis dengan menggunakan perisian Microsoft Excel. Melalui hasil dapatan data-data tersebut kebanyakkan menunjukkan aspek pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari masih belum mencapai tahap yang memuaskan. Pengkaji mengandaikan sikap guru yang memandang mudah dan tidak melaksanakan Sistem Penilaian Bestari merupakan faktor utama ia tidak diaplikasikan dengan sempurna di sekolah-sekolah Bestari tersebut. Maka dengan itu, diharapakan kertas kajian ini dapat membantu pihak-pihak tertentu dalam memahami dan seterusnya dapat merealisasikan pelaksanaan Sistem Penilaian Bestari.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ismail, Asmelinda
Badri, Bahariatulaini
Abd. Hamid, Faizatul Amla
author_facet Ismail, Asmelinda
Badri, Bahariatulaini
Abd. Hamid, Faizatul Amla
author_sort Ismail, Asmelinda
title Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
title_short Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
title_full Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
title_fullStr Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
title_full_unstemmed Pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim, Batu Pahat, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Penggawa Barat Pontian, Johor
title_sort pelaksanaan sistem penilaian bestari satu tinjauan ke atas sekolah menengah kebangsaan temenggung ibrahim, batu pahat, johor dan sekolah menengah kebangsaan dato' penggawa barat pontian, johor
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8961/1/24p%20ASMELINDA%20ISMAIL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8961/2/ASMELINDA%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8961/3/ASMELINDA%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103402791501824