Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal

Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Omar, Azhanie
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8962
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.89622023-06-18T01:37:44Z Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal 2008-10 Omar, Azhanie LB Theory and practice of education LB3602-3640 School life. Student manners and customs Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. 2008-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8962/ http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
Omar, Azhanie
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
description Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Omar, Azhanie
author_facet Omar, Azhanie
author_sort Omar, Azhanie
title Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
title_short Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
title_full Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
title_fullStr Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
title_full_unstemmed Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
title_sort penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103403029528576