Gaya belajar pelajar tingkatan lima aliran perdagangan di lima buah sekolah menengah teknik : suatu kajian

Kajian ini mengenal pasti gaya belajar Visual, Auditori dan Kinestetik pelajar tingkatan lima aliran perdagangan di lima buah sekolah menengah teknik. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti peratus setiap kecenderungan gaya belajar di setiap sekolah yang dikaji. Satu ratus lima pul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Rahman, Mohd Faizal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8976/1/24p%20MOHD%20FAIZAL%20ABD%20RAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8976/2/MOHD%20FAIZAL%20ABD%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8976/3/MOHD%20FAIZAL%20ABD%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini mengenal pasti gaya belajar Visual, Auditori dan Kinestetik pelajar tingkatan lima aliran perdagangan di lima buah sekolah menengah teknik. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti peratus setiap kecenderungan gaya belajar di setiap sekolah yang dikaji. Satu ratus lima puluh orang pelajar telah dijadikan responden kajian. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif dan instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah borang soal selidik yang telah diubahsuai dari Learning Style Inventory. Data dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 11.5 bagi mendapatkan peratus, min, sisihan piawai serta mengenal pasti sekiranya terdapat perbezaan yang signifikan setiap skor gaya belajar di kalangan sekolah yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan peratus kecenderungan gaya pelajar paling tinggi ialah gaya belajar Auditori diikuti dengan gaya belajar Kinestetik dan Visual.