Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Il, Mohd Zainal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8979/1/24p%20MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8979/2/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8979/3/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8979
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.89792023-06-18T01:38:38Z Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan 2004-03 Mat Il, Mohd Zainal LC Special aspects of education LC65-245 Social aspects of education Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Sekolah Menengah Teknik Pertanian Rembau, Sekolah Menengah Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dicksoa Seramai 350 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara rawak mudah. Analisis regresi mudah dan regresi berbilang digunakan untuk melihat hubungan di antara pembolehubah yang dikaji. Keseluruhan data kajian telah dianahsis menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 11.5 dengan membuat pengiraan peratusan dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan secara majoritinya, SSE mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dengan itu dapat dirumuskan bahawa SSE mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar aliran teknikal. Beberapa cadangan dikemukakan untuk panduan kajian selanjutnya. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8979/ http://eprints.uthm.edu.my/8979/1/24p%20MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8979/2/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8979/3/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC65-245 Social aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
LC65-245 Social aspects of education
Mat Il, Mohd Zainal
Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Sekolah Menengah Teknik Pertanian Rembau, Sekolah Menengah Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dicksoa Seramai 350 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara rawak mudah. Analisis regresi mudah dan regresi berbilang digunakan untuk melihat hubungan di antara pembolehubah yang dikaji. Keseluruhan data kajian telah dianahsis menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 11.5 dengan membuat pengiraan peratusan dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan secara majoritinya, SSE mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dengan itu dapat dirumuskan bahawa SSE mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar aliran teknikal. Beberapa cadangan dikemukakan untuk panduan kajian selanjutnya.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mat Il, Mohd Zainal
author_facet Mat Il, Mohd Zainal
author_sort Mat Il, Mohd Zainal
title Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_short Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_fullStr Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_sort hubungan di antara status sosio ekonomi (sse) keluarga dengan pencapaian akademik : satu kajian ke atas pelajar aliran teknikal di sekolah menengah teknik negeri sembilan
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/8979/1/24p%20MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8979/2/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8979/3/MOHD%20ZAINAL%20MAT%20IL%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103405880606720