Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar

Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran s...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلفون الرئيسيون: Ahmad, Noor Afzan, Yahya, Noorhayani, Tan, May Ling
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
English
English
منشور في: 2001
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-uthm-ep.8996
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.89962023-06-18T01:39:32Z Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar 2001-03 Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37 b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s - j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang berkaitan dengan pendidikan 2001-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8996/ http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi dan Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
description Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37 b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s - j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang berkaitan dengan pendidikan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
author_facet Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
author_sort Ahmad, Noor Afzan
title Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_short Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_full Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_fullStr Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_full_unstemmed Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_sort penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di jabatan kejuruteraan awam, politeknik ungku omar
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi dan Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103406593638400