Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran s...
محفوظ في:
المؤلفون الرئيسيون: | , , |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English English English |
منشور في: |
2001
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-uthm-ep.8996 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.89962023-06-18T01:39:32Z Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar 2001-03 Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37 b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s - j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang berkaitan dengan pendidikan 2001-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8996/ http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi dan Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
description |
Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti
mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk
membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya
seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang
lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif,
diognastik dan sumatif. Keempat-empat j e n i s penilaian ini mempunyai kelebihan dan
kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki
lebih banyak menggunakan j e n i s - j e n i s penilaian d a l am bilik kuliah iaitu min 3.37
b e r b a n d i n g dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan
kajian j u g a menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang
penilaian pendidikan j e n i s objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan j e n i s penilaian
kaedah lisan d a l am aktiviti pengajaran dan 84 % responden b e r s e t u j u bahawa penilaian
pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran.
Manakala 2.7 % responden tidak b e r s e t u j u bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi
sebelum sesuatu j e n i s penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji
mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan j e n i s - j e n i s
penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan d a l am usaha membina j e n i s -
j e n i s u j i a n dengan l e b i h bermutu.Pensyarah j u g a digalakkan untuk melakukan j e n i s - j e n i s
penilaian d a l am bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah j u g a perlu memastikan
p e l a j a r sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu
mempelbagaikan j e n i s - j e n i s penilaian pendidikan dalam aktiviti p e n g a j a r a n bagi
mengesan peringkat penguasaan dan k e m a j u a n p e l a j a r d a l am semua b i d a n g yang
berkaitan dengan pendidikan |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling |
author_facet |
Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling |
author_sort |
Ahmad, Noor Afzan |
title |
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
title_short |
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
title_full |
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
title_fullStr |
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
title_full_unstemmed |
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar |
title_sort |
penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di jabatan kejuruteraan awam, politeknik ungku omar |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi dan Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8996/1/24p%20NOOR%20AFZAN%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8996/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103406593638400 |