Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia

Kajian lepas menunjukkan bahawa kompetensi profesional guru Sekolah Dasar belum menghasilkan keberkesanan kepada kualiti pendidikan Sekolah Dasar. Tugas dan tanggungjawab yang ditumpukan kepada guru Sekolah Dasar juga didapati belum dijalankan secara baik oleh Kementerian Pendidikan. Kajian ini bert...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Jepri, Jepri
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2019
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/9/1/JEPRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9/2/24p%20JEPRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9/3/JEPRI%20WATERMARK.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-uthm-ep.9
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.92021-06-06T07:38:35Z Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia 2019-09 Jepri, Jepri LC Special aspects of education Kajian lepas menunjukkan bahawa kompetensi profesional guru Sekolah Dasar belum menghasilkan keberkesanan kepada kualiti pendidikan Sekolah Dasar. Tugas dan tanggungjawab yang ditumpukan kepada guru Sekolah Dasar juga didapati belum dijalankan secara baik oleh Kementerian Pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk membangun kerangka peningkatan kompetensi profesional guru Sekolah Dasar di daerah Kepulauan Riau Indonesia. Reka bentuk kajian ini adalah kaedah gabungan iaitu kualitatif dan kuantitatif dengan pendekatan exploratory sequential mixed methods design. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan dua fasa. Fasa awal dijalankan dengan kajian kualitatif yang melibatkan 11 orang pakar dalam bidang pendidikan. Fasa kedua adalah kajian kuantitatif dengan melibatkan seramai 444 responden dari tiga kumpulan fokus iaitu guru, pengetua, dan penyelia dari Sekolah Dasar di Daerah Tanjung Pinang dan Bintan, Kepulauan Riau. Instrumen utama yang digunakan adalah temu bual dan soal selidik. Hasil data soal selidik dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 20.0. SEM Smart Partial Least Square (PLS) V.3.0 pula digunakan bagi mendapatkan data untuk membangunkan kerangka model kajian ini. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi profesional guru Sekolah dasar meliputi lima domain iaitu (i) domain menguasai bahan, struktur dan keilmuan mata pelajaran, yang terdiri dari empat elemen; (ii) domain menguasai standard kompetensi dan kompetensi dasar mata pelajaran yang diajar, yang terdiri dari tiga elemen; (iii) domain membangunkan bahan pembelajaran secara kreatif, meliputi lima elemen; (iv) domain membangun profesional berterusan melalui tindakan reflektif, mengandungi empat elemen; dan (v) domain memanfaatkan teknologi, informasi dan komunikasi (TIK) bagi pembangunan diri, dengan empat elemen. Hasil kajian ini diharapkan dapat digunakan untuk membantu pihak yang berkepentingan dalam peningkatan kompetensi profesional guru bukan sahaja di Sekolah Dasar tetapi juga semua peringkat sekolah di daerah Kepulauan Riau Indonesia. 2019-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9/ http://eprints.uthm.edu.my/9/1/JEPRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9/2/24p%20JEPRI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9/3/JEPRI%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Jepri, Jepri
Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
description Kajian lepas menunjukkan bahawa kompetensi profesional guru Sekolah Dasar belum menghasilkan keberkesanan kepada kualiti pendidikan Sekolah Dasar. Tugas dan tanggungjawab yang ditumpukan kepada guru Sekolah Dasar juga didapati belum dijalankan secara baik oleh Kementerian Pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk membangun kerangka peningkatan kompetensi profesional guru Sekolah Dasar di daerah Kepulauan Riau Indonesia. Reka bentuk kajian ini adalah kaedah gabungan iaitu kualitatif dan kuantitatif dengan pendekatan exploratory sequential mixed methods design. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan dua fasa. Fasa awal dijalankan dengan kajian kualitatif yang melibatkan 11 orang pakar dalam bidang pendidikan. Fasa kedua adalah kajian kuantitatif dengan melibatkan seramai 444 responden dari tiga kumpulan fokus iaitu guru, pengetua, dan penyelia dari Sekolah Dasar di Daerah Tanjung Pinang dan Bintan, Kepulauan Riau. Instrumen utama yang digunakan adalah temu bual dan soal selidik. Hasil data soal selidik dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 20.0. SEM Smart Partial Least Square (PLS) V.3.0 pula digunakan bagi mendapatkan data untuk membangunkan kerangka model kajian ini. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi profesional guru Sekolah dasar meliputi lima domain iaitu (i) domain menguasai bahan, struktur dan keilmuan mata pelajaran, yang terdiri dari empat elemen; (ii) domain menguasai standard kompetensi dan kompetensi dasar mata pelajaran yang diajar, yang terdiri dari tiga elemen; (iii) domain membangunkan bahan pembelajaran secara kreatif, meliputi lima elemen; (iv) domain membangun profesional berterusan melalui tindakan reflektif, mengandungi empat elemen; dan (v) domain memanfaatkan teknologi, informasi dan komunikasi (TIK) bagi pembangunan diri, dengan empat elemen. Hasil kajian ini diharapkan dapat digunakan untuk membantu pihak yang berkepentingan dalam peningkatan kompetensi profesional guru bukan sahaja di Sekolah Dasar tetapi juga semua peringkat sekolah di daerah Kepulauan Riau Indonesia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Jepri, Jepri
author_facet Jepri, Jepri
author_sort Jepri, Jepri
title Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
title_short Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
title_full Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
title_fullStr Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
title_full_unstemmed Kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di Daerah Kepulauan Riau Indonesia
title_sort kerangka peningkatan kompetensi profesional guru sekolah dasar di daerah kepulauan riau indonesia
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/9/1/JEPRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9/2/24p%20JEPRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9/3/JEPRI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830529989804032