Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
Laporan projek saijana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Indikator Pelajar Cemerlang: Satu Kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar ali...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9009/1/24p%20ROHAYAH%20ADIMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9009/2/ROHAYAH%20ADIMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9009/3/ROHAYAH%20ADIMAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Laporan projek saijana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk
"Indikator Pelajar Cemerlang: Satu Kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat.
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana pelajar-pelajar Sekolah Menengah
Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan awam
cemerlang, mengenalpasti sejauhmana indikator yang dihasilkan sesuai menggambarkan
kecemerlangan pelajar aliran kejuruteraan awam sekolah ini serta untuk mengetahui
halangan-halangan yang wujud dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar dan cara
mengatasinya. Responden adalah terdiri daripada guru, staf sokongan sekolah dan 80
orang pelajar tingkatan empat dan lima aliran kejuruteraan awam Sekolah Menengah
Teknik Batu Pahat. Indikator yang dihasilkan dapat dijadikan sebagai satu piawaian yang
dapat menjadi panduan samaada pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan Awam itu cemerlang atau tidak.
Borang soal selidik diedarkan untuk mendapatkan maklumat dan program SPSS 11.0 for
windows (Statistical Package for the social Science Version 11.0) digunakan untuk
menganalisfs data yang diperolehi. Data dianalisis dan dikemukakan dalam bentuk
analisis statistik secara deskriptif iaitu taburan skor min dan peratusan. Dapatan
menunjukkan hampir keseluruhan responden menyatakan pelajar-pelajar aliran
kejuruteraan awam Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat cemerlang dan indikator yang
dihasilkan sesuai digunakan. Responden pelajar telah memilih masalah displin pelajar
yang kurang memuaskan sebagai halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan
pelajar sementara guru dan staf sokongan pula memilih faktor guru yang selalu
menangguhkan kelas kerana terlalu sibuk dengan aktiviti di peringkat sekolah dan daerah
sebagi halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar di Sekolah Menengah
Teknik Batu Pahat. |
---|