Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal
Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9016/1/24p%20ROSLAN%20AWANG.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9016/2/ROSLAN%20AWANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9016/3/ROSLAN%20AWANG%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9016 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.90162023-06-20T03:24:32Z Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal 2001-09 Awang, Roslan LC Special aspects of education LC65-245 Social aspects of education Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9016/ http://eprints.uthm.edu.my/9016/1/24p%20ROSLAN%20AWANG.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9016/2/ROSLAN%20AWANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9016/3/ROSLAN%20AWANG%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC Special aspects of education LC65-245 Social aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education LC65-245 Social aspects of education Awang, Roslan Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
description |
Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga
diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan
ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus
yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor
yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap
sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh
mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan
perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa,
jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar.
Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama
Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka
mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80
orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan
kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi
berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga.
Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara
langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang
menyediakan suasana dan kemudahan yang sama. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Awang, Roslan |
author_facet |
Awang, Roslan |
author_sort |
Awang, Roslan |
title |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
title_short |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
title_full |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
title_fullStr |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
title_full_unstemmed |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
title_sort |
perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga di pencapalan akademik pelajar aliran teknikal |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9016/1/24p%20ROSLAN%20AWANG.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9016/2/ROSLAN%20AWANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9016/3/ROSLAN%20AWANG%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103408260874240 |