Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat

Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib, Mohd Arish, Ahmad Kamal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9025
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.90252023-06-25T07:06:04Z Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat 1999-03 Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib Mohd Arish, Ahmad Kamal LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya samseng dan salah laku sekolah disoroti secara meninjau aspek-aspek punca permasalahan, faktorfaktor penyumbang dan penghayatan pihak sekolah terhadap perlaksanaan peraturan sekolah yang diperuntukkan. Dalam kajian ini penelitian rekod tindakan tatatertib atau hukuman salah laku pelajar di sekolah dilakukan. Soal selidik digunakan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap keberkesanan mekanisme kawalan sosial sedia ada. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujudnya kepincangan dalam pelaksanaan mekanisme kawalan sosial di sekolah dari aspek perekodan dan kejelasan klasifikasi dimensi salah laku sosial di kalangan pelajar. 1999-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9025/ http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Institut Teknologi Tun Hussein Onn Jabatan Pendidikan dan Kemanusiaan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib
Mohd Arish, Ahmad Kamal
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
description Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya samseng dan salah laku sekolah disoroti secara meninjau aspek-aspek punca permasalahan, faktorfaktor penyumbang dan penghayatan pihak sekolah terhadap perlaksanaan peraturan sekolah yang diperuntukkan. Dalam kajian ini penelitian rekod tindakan tatatertib atau hukuman salah laku pelajar di sekolah dilakukan. Soal selidik digunakan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap keberkesanan mekanisme kawalan sosial sedia ada. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujudnya kepincangan dalam pelaksanaan mekanisme kawalan sosial di sekolah dari aspek perekodan dan kejelasan klasifikasi dimensi salah laku sosial di kalangan pelajar.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib
Mohd Arish, Ahmad Kamal
author_facet Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib
Mohd Arish, Ahmad Kamal
author_sort Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib
title Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
title_short Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
title_full Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
title_fullStr Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
title_full_unstemmed Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
title_sort pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah batu pahat
granting_institution Institut Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Jabatan Pendidikan dan Kemanusiaan
publishDate 1999
url http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103408976003072