Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat
Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
1999
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9025 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.90252023-06-25T07:06:04Z Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat 1999-03 Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib Mohd Arish, Ahmad Kamal LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya samseng dan salah laku sekolah disoroti secara meninjau aspek-aspek punca permasalahan, faktorfaktor penyumbang dan penghayatan pihak sekolah terhadap perlaksanaan peraturan sekolah yang diperuntukkan. Dalam kajian ini penelitian rekod tindakan tatatertib atau hukuman salah laku pelajar di sekolah dilakukan. Soal selidik digunakan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap keberkesanan mekanisme kawalan sosial sedia ada. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujudnya kepincangan dalam pelaksanaan mekanisme kawalan sosial di sekolah dari aspek perekodan dan kejelasan klasifikasi dimensi salah laku sosial di kalangan pelajar. 1999-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9025/ http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Institut Teknologi Tun Hussein Onn Jabatan Pendidikan dan Kemanusiaan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib Mohd Arish, Ahmad Kamal Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
description |
Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak
pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran
peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan
budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya samseng dan
salah laku sekolah disoroti secara meninjau aspek-aspek punca permasalahan, faktorfaktor
penyumbang dan penghayatan pihak sekolah terhadap perlaksanaan peraturan
sekolah yang diperuntukkan. Dalam kajian ini penelitian rekod tindakan tatatertib
atau hukuman salah laku pelajar di sekolah dilakukan. Soal selidik digunakan untuk
meninjau persepsi pelajar terhadap keberkesanan mekanisme kawalan sosial sedia
ada. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujudnya kepincangan dalam pelaksanaan
mekanisme kawalan sosial di sekolah dari aspek perekodan dan kejelasan klasifikasi
dimensi salah laku sosial di kalangan pelajar. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib Mohd Arish, Ahmad Kamal |
author_facet |
Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib Mohd Arish, Ahmad Kamal |
author_sort |
Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib |
title |
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
title_short |
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
title_full |
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
title_fullStr |
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
title_full_unstemmed |
Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat |
title_sort |
pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah batu pahat |
granting_institution |
Institut Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Jabatan Pendidikan dan Kemanusiaan |
publishDate |
1999 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103408976003072 |