Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah
Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran guru sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Sejarah. Fokus kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran g...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9049/1/24p%20NOR%20RASYIDA%20RAHMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9049/2/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9049/3/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran guru sebagai
alat bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata
pelajaran Sejarah. Fokus kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi penerimaan para
pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru ini. Kajian ini turut
melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu
pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bermodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar
yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang
pelajar Tingkatan 4 Teknik di Sekolah Menengah Teknik (ERT) Azizah, Johor Bahru.
Dapatan data diperolehi dengan menggunakan perisisan Statistical Package for Social
Science (SPSS) versi 11.0 dan Microsoft EXCEL. Pengedaran borang soal selidik dan
perlaksanaan ujian pra dan post secara lisan ke atas pelajar telah dilakukan. Keputusan
kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan dan min. Hasil kajian menunjukkan, persepsi
penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru bagi
mata pelajaran Sejarah adalah sangat positif. Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen
memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian pra dan post yang dijalankan.
Sementara pelajar kumpulan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang
memuaskan. Dengan ini, dapat dirumuskan bahawa bahan modul pengajaran guru ini
berpotensi diketengahkandalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran
Sejarah. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semua pelajar dan
guru Sekolah Menegah Teknik di seluruh Malaysia. |
---|