Perlaksanaan penilaian berterusan meningkatkan pencapaian akademik pelajar: satu kajian di Politeknik Johor Bahru
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana perlaksanaan penilaian berterusan meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Objeh."1ifkajian adalah untuk mengetahui sejauhmana penilaian berterusan membantu meningkatkan pencapaian akademik pelajar, mengenalpasti teknik-teknik penilaian be...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9116/1/24p%20FARHANA%20SABIDIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9116/2/FARHANA%20SABIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9116/3/FARHANA%20SABIDIN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana perlaksanaan penilaian
berterusan meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Objeh."1ifkajian adalah untuk
mengetahui sejauhmana penilaian berterusan membantu meningkatkan pencapaian
akademik pelajar, mengenalpasti teknik-teknik penilaian berterusan dan kekerapannya,
meninjau kesan perlaksanaan penilaian berterusan terhadap pelajar serta melihat
hubungan di antara kaedah penilaian berterusan dengan kesan perlaksanaan penilaian
berterusan terhadap pelajar. Populasi kajian ini terdiri daripada 91 orang pelajar
semester lima daripada empat kursus iaitu: Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Bahan),
Diploma Teknologi Maklumat, Diploma Rekabentuk Grafik dan Diploma Fesyen dan
Pakaian, Politeknik Johor Bahru. Data-data diperolehi melalui soalselidik. Kaedah
deskriptif (kekerapan dan min) dan Korelasi Pearson telah digunakan untuk
v
menganalisis data.Dapatan kajian menunjukkan perlaksanaan penilaian berterusan
benar-benar membantu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Manakala 8 kaedah
penilaian berterusan yang utama di keempat-empat Jabatan berkenaan telah dikenalpasti
iaitu: ujian bertulis, tugasan, projek, kuiz bertulis, laporan, amali di bengkel dan amali di
makmal. Bagi aspek kesan perlaksanaan penilaian berterusan terhadap pelajar didapati
kuiz diadakan untuk menguji kefahaman tentang sesuatu topik yang baru dipelajari,
kaedah ujian memerlukan untuk mengulangkaji pelajaran yang telah diajar, projek dapat
menggalakkan semangat bekeIjasama, meningkatkan kreativiti dan menambah
pengalaman manakala amaIi di makmallbengkel memerlukan untuk membuat
pemerhatian terhadap sesuatu aktiviti yang dijalankan. Akhirnya didapati, hubungan
yang kuat terdapat antara antara kaedah penilaian berterusan dengan perlaksanaan
penilaian berterusan dan kesannya terhadap pelajar. PenyeIidik berharap agar kajian ini
dapat membantu pihak Politeknik amnya dan pensyarah khususnya di dalam usaha untuk
memperbaiki program penilaian berterusan sedia ada. |
---|