Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)

Beban tugas guru merupakan isu yang berpanjangan bagi guru-guru di seluruh Malaysia amnya dan bagi guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) khasnya. Isu ini masih membelenggu dan belum menemui jalan penyelesaiannya. Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kepimpin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nordin, Mohd Norazmi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/913/2/24p%20MOHD%20NORAZMI%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/1/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/3/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Beban tugas guru merupakan isu yang berpanjangan bagi guru-guru di seluruh Malaysia amnya dan bagi guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) khasnya. Isu ini masih membelenggu dan belum menemui jalan penyelesaiannya. Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kepimpinan guru besar. Keadaan ini memberikan kesan kepada kepuasan kerja guru-guru PPKI. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI bagi mengatasi isu beban tugas guru PPKI. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah Sequential Exploratory Design (SED) yang melibatkan kaedah kualitatif (temubual) dan kuantitatif (soal selidik). Pada fasa pertama, pendekatan kualitatif digunakan. Temubual dijalankan dan dianalisis secara analisis tematik. Pada fasa kuantitatif, elemen-elemen yang diperoleh melalui analisis tematik, digunakan untuk membangunkan set soal selidik. Seterusnya, kajian rintis dilakukan dan dianalisis menggunakan Model Pengukuran Rasch dengan perisian Winstep. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 400 orang guru-guru PPKI dalam negeri Johor mengikut daerah. Data kajian tersebut dianalisis menggunakan pendekatan Structural Equation Modelling (SEM) dengan perisian AMOS 21. Hasil analisis menunjukkan setiap item dan dimensi mencatatkan nilai factor loading >0.5 serta memenuhi kriteria kesepadanan bagi membina Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI. Dapatan juga menunjukkan bahawa kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap beban tugas guru. Manakala beban tugas guru mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Namun, konstruk kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Implikasi pembangunan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI ini adalah untuk dijadikan rujukan kepada pihak guru besar di PPKI dalam mengamalkan kepimpinan yang bersesuaian