Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)

Beban tugas guru merupakan isu yang berpanjangan bagi guru-guru di seluruh Malaysia amnya dan bagi guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) khasnya. Isu ini masih membelenggu dan belum menemui jalan penyelesaiannya. Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kepimpin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nordin, Mohd Norazmi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/913/2/24p%20MOHD%20NORAZMI%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/1/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/3/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.913
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.9132021-09-09T02:49:00Z Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) 2020-09 Nordin, Mohd Norazmi LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance LB2300-2430 Higher education Beban tugas guru merupakan isu yang berpanjangan bagi guru-guru di seluruh Malaysia amnya dan bagi guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) khasnya. Isu ini masih membelenggu dan belum menemui jalan penyelesaiannya. Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kepimpinan guru besar. Keadaan ini memberikan kesan kepada kepuasan kerja guru-guru PPKI. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI bagi mengatasi isu beban tugas guru PPKI. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah Sequential Exploratory Design (SED) yang melibatkan kaedah kualitatif (temubual) dan kuantitatif (soal selidik). Pada fasa pertama, pendekatan kualitatif digunakan. Temubual dijalankan dan dianalisis secara analisis tematik. Pada fasa kuantitatif, elemen-elemen yang diperoleh melalui analisis tematik, digunakan untuk membangunkan set soal selidik. Seterusnya, kajian rintis dilakukan dan dianalisis menggunakan Model Pengukuran Rasch dengan perisian Winstep. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 400 orang guru-guru PPKI dalam negeri Johor mengikut daerah. Data kajian tersebut dianalisis menggunakan pendekatan Structural Equation Modelling (SEM) dengan perisian AMOS 21. Hasil analisis menunjukkan setiap item dan dimensi mencatatkan nilai factor loading >0.5 serta memenuhi kriteria kesepadanan bagi membina Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI. Dapatan juga menunjukkan bahawa kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap beban tugas guru. Manakala beban tugas guru mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Namun, konstruk kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Implikasi pembangunan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI ini adalah untuk dijadikan rujukan kepada pihak guru besar di PPKI dalam mengamalkan kepimpinan yang bersesuaian 2020-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/913/ http://eprints.uthm.edu.my/913/2/24p%20MOHD%20NORAZMI%20NORDIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/913/1/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/913/3/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators
Vocational guidance
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators
Vocational guidance
LB2300-2430 Higher education
Nordin, Mohd Norazmi
Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
description Beban tugas guru merupakan isu yang berpanjangan bagi guru-guru di seluruh Malaysia amnya dan bagi guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) khasnya. Isu ini masih membelenggu dan belum menemui jalan penyelesaiannya. Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kepimpinan guru besar. Keadaan ini memberikan kesan kepada kepuasan kerja guru-guru PPKI. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI bagi mengatasi isu beban tugas guru PPKI. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah Sequential Exploratory Design (SED) yang melibatkan kaedah kualitatif (temubual) dan kuantitatif (soal selidik). Pada fasa pertama, pendekatan kualitatif digunakan. Temubual dijalankan dan dianalisis secara analisis tematik. Pada fasa kuantitatif, elemen-elemen yang diperoleh melalui analisis tematik, digunakan untuk membangunkan set soal selidik. Seterusnya, kajian rintis dilakukan dan dianalisis menggunakan Model Pengukuran Rasch dengan perisian Winstep. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 400 orang guru-guru PPKI dalam negeri Johor mengikut daerah. Data kajian tersebut dianalisis menggunakan pendekatan Structural Equation Modelling (SEM) dengan perisian AMOS 21. Hasil analisis menunjukkan setiap item dan dimensi mencatatkan nilai factor loading >0.5 serta memenuhi kriteria kesepadanan bagi membina Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI. Dapatan juga menunjukkan bahawa kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap beban tugas guru. Manakala beban tugas guru mempunyai pengaruh positif yang signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Namun, konstruk kepimpinan guru besar mempunyai pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap kepuasan kerja guru. Implikasi pembangunan Model Hubungan Antara Kepimpinan Guru Besar, Beban Tugas dan Kepuasan Kerja Guru PPKI ini adalah untuk dijadikan rujukan kepada pihak guru besar di PPKI dalam mengamalkan kepimpinan yang bersesuaian
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Nordin, Mohd Norazmi
author_facet Nordin, Mohd Norazmi
author_sort Nordin, Mohd Norazmi
title Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
title_short Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
title_full Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
title_fullStr Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
title_full_unstemmed Model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
title_sort model hubungan antara kepimpinan guru besar, beban tugas dan kepuasan kerja guru program pendidikan khas integrasi (ppki)
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2020
url http://eprints.uthm.edu.my/913/2/24p%20MOHD%20NORAZMI%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/1/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/913/3/MOHD%20NORAZMI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830712350801920