Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan

Penggunaan e-modul merupakan satu alternatif untuk memperkembangkan kaedah pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi. E-modul direkabentuk untuk mempertingkatkan kualiti pembelajaran ke arah akses kendiri, terarah pelajar dan mengikut perkembangan individu. Kajian berbentuk tinjauan dan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamed, Maziana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9133/1/24p%20MAZIANA%20MOHAMED.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9133/2/MAZIANA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9133/3/MAZIANA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9133
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.91332023-07-03T08:12:03Z Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan 2003-09 Mohamed, Maziana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penggunaan e-modul merupakan satu alternatif untuk memperkembangkan kaedah pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi. E-modul direkabentuk untuk mempertingkatkan kualiti pembelajaran ke arah akses kendiri, terarah pelajar dan mengikut perkembangan individu. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan untuk menilai modul yang dibangunkan dari aspek isi kandungan, sifat mesra pengguna, rekabentuk antara muka dan persembahan serta penggunaan bahasa. Responden bagi kajian ini ialah seramai 34 orang pelajar Semester II, Sijil Kejuruteraan Awam Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data dilakukan berdasarkan maklumbalas responden terhadap aspek yang dinyatakan bagi perisian ini. Kesemua data terkumpul dianalisis dengan menggunakan SPSS 11.5 for Windows (Statistical Package for Social Science) bagi mendapatkan skor min, sisihan piawai dan jadual frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan respon yang positif dengan nilai skor min yang tinggi bagi kebanyakan item. Daripada maklumbalas responden, dapat dirumuskan bahawa perisian yang dibangunkan mempunyai isi kandungan yang jelas dan memenuhi keperluan silibus, bersifat mesra pengguna, mempunyai rekabentuk antara muka dan persembahan yang menarik dan penggunaan bahasa yang sesuai dan mudah difahami. Oleh itu, e-modul yang dibangunkan ini boleh digunakan sebagai bahan pembelajaran kendiri bagi memangkinkan proses pengajaran dan pembelajaran. 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9133/ http://eprints.uthm.edu.my/9133/1/24p%20MAZIANA%20MOHAMED.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9133/2/MAZIANA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9133/3/MAZIANA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mohamed, Maziana
Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
description Penggunaan e-modul merupakan satu alternatif untuk memperkembangkan kaedah pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi. E-modul direkabentuk untuk mempertingkatkan kualiti pembelajaran ke arah akses kendiri, terarah pelajar dan mengikut perkembangan individu. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan untuk menilai modul yang dibangunkan dari aspek isi kandungan, sifat mesra pengguna, rekabentuk antara muka dan persembahan serta penggunaan bahasa. Responden bagi kajian ini ialah seramai 34 orang pelajar Semester II, Sijil Kejuruteraan Awam Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data dilakukan berdasarkan maklumbalas responden terhadap aspek yang dinyatakan bagi perisian ini. Kesemua data terkumpul dianalisis dengan menggunakan SPSS 11.5 for Windows (Statistical Package for Social Science) bagi mendapatkan skor min, sisihan piawai dan jadual frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan respon yang positif dengan nilai skor min yang tinggi bagi kebanyakan item. Daripada maklumbalas responden, dapat dirumuskan bahawa perisian yang dibangunkan mempunyai isi kandungan yang jelas dan memenuhi keperluan silibus, bersifat mesra pengguna, mempunyai rekabentuk antara muka dan persembahan yang menarik dan penggunaan bahasa yang sesuai dan mudah difahami. Oleh itu, e-modul yang dibangunkan ini boleh digunakan sebagai bahan pembelajaran kendiri bagi memangkinkan proses pengajaran dan pembelajaran.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohamed, Maziana
author_facet Mohamed, Maziana
author_sort Mohamed, Maziana
title Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
title_short Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
title_full Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
title_fullStr Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
title_sort pembangunan dan penilaian e-modul bagi topik struktur binaan tangga subjek teknologi bahan dan binaan
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9133/1/24p%20MAZIANA%20MOHAMED.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9133/2/MAZIANA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9133/3/MAZIANA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103420137046016