Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling
dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran
paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian
akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM
telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi
soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon
Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya
pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati
gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah
gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T
perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan
menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan
untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan
pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya
pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar
kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa
mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan
pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan
keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan
mengikut kesesuaian keadaan. |
---|