Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9139
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.91392023-07-03T08:12:39Z Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia 2008-04 Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan mengikut kesesuaian keadaan. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9139/ http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah
Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan mengikut kesesuaian keadaan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah
author_facet Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah
author_sort Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah
title Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
title_short Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
title_full Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
title_fullStr Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
title_full_unstemmed Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
title_sort gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di universiti tun hussein onn malaysia
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103421556817920