Kompetensi pensyarah dalam proses pengajaran: satu kajian di Politeknik Port Dickson
Cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan di Malaysia dewasa ini ialah untuk menghasilkan tenaga keija yang mempunyai kemahiran dan kompetensi khusus bagi membolehkan mereka menjalankan peranan masing-masing. Oleh itu, pensyarah politeknik perlu memastikan mereka melengkapkan diri dengan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9186/1/24p%20YUSNITA%20YUSOF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9186/2/YUSNITA%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9186/3/YUSNITA%20YUSOF%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Cabaran utama yang dihadapi oleh sistem pendidikan di Malaysia dewasa ini
ialah untuk menghasilkan tenaga keija yang mempunyai kemahiran dan kompetensi
khusus bagi membolehkan mereka menjalankan peranan masing-masing. Oleh itu,
pensyarah politeknik perlu memastikan mereka melengkapkan diri dengan pelbagai
kompetensi-kompetensi agar proses pengajaran dapat ditingkatkan di politeknikpoliteknik.
Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti
kompetensi-kompetensi yang perlu ada pada seseorang pensyarah dalam menghasilkan
proses pengajaran yang efektif. Kajian ini telah dijalankan ke atas 105 orang pensyarah
yang sedang berkhidmat di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Dapatan kajian
menunjukkan pensyarah-pensyarah tersebut beranggapan bahawa kompetensikompetensi
pengajaran adalah perlu mereka kuasai dalam menghasilkan pengajaran
yang efektif. Mereka juga merasakan mereka mempunyai kompetensi pengajaran yang
tinggi. Kompetensi-kompetensi pengajaran yang perlu bagi pensyarah berdasarkan
keutamaan ialah kompetensi perancangan pengajaran, perlaksanaan pengajaran,
penilaian pencapaian pelajar dan hubungan interpersonal. Oleh itu, seseorang pensyarah
hendaklah memastikan mereka mempunyai kompetensi-kompetensi tersebut dalam
menghasilkan pengajaran yang efektif. |
---|