Pembangunan kerangka konsep modal insan holistik berciri keusahawanan
Bidang keusahawanan dilihat sebagai satu kerjaya yang berpotensi untuk mengatasi masalah pengangguran. Pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh pihak berkepentingan menerusi lonjakan pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi), (PPPM-PT) serta kelangsungan daripad...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/925/1/24p%20NURUL%20HAERANI%20MOHAMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/925/2/NURUL%20HAERANI%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/925/3/NURUL%20HAERANI%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Bidang keusahawanan dilihat sebagai satu kerjaya yang berpotensi untuk mengatasi
masalah pengangguran. Pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh pihak
berkepentingan menerusi lonjakan pertama Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi), (PPPM-PT) serta kelangsungan daripada
perlaksanaan Pelan Tindakan Keusahawanan Institusi Pengajian Tinggi 2016-2020,
pembangunan modal insan yang holistik dan berciri keusahawanan menjadi tunjang
dalam melahirkan graduan usahawan yang disasarkan. Namun, berdasarkan
pencapaian semasa, perkara ini agak sukar dilaksanakan kerana keinginan pelajar
dalam keusahawanan kurang memberangsangkan terutamanya siswazah dalam aliran
teknikal. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan bertujuan untuk menghasilkan
Kerangka Konsep Modal Insan Holistik-Entrepreneur (MIH-ent) bagi panduan
tenaga pengajar kokurikulum di Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia sebagai
salah satu usaha meningkatkan keinginan keusahawanan pelajar. Kajian ini
menggunakan kaedah Exploratory Sequential Mix-Method dengan melibatkan tiga
fasa kajian. Fasa pertama, pemerolehan data secara kualitatif berkaitan dengan
pembangunan modal insan holistik berciri keusahawanan berdasarkan atribut-atribut
jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Menerusi fasa kedua pula, penyelidik
telah menggunakan instrumen soal selidik yang telah dibangunkan bagi memperoleh
data kuantitatif. Sampel kajian terdiri daripada 172 orang tenaga pengajar Kursus
Kokurikulum Berkredit (KKB) dan dapatan kajian kuantitatif dianalisis
menggunakan perisian Winsteps V3.69.1.11. Manakala dalam fasa terakhir adalah
merupakan peringkat menguji dan mengesahkan Kerangka Konsep MIH-ent yang
telah dibangunkan, pengkaji menjalankan analisis komponen utama (AKU)
menggunakan pendekatan model pengukuran Rasch. Hasil daripada analisis AKU
menunjukkan semua atribut JERI bagi pembangunan Kerangka Konsep MIH-ent
telah memenuhi kriteria dengan nilai PTMEA CORR positif dan bersifat unidimensi.
Daripada kajian ini, Kerangka Konsep MIH-ent yang telah berjaya dihasilkan serta
dicadangkan menjadi panduan dan rujukan kepada tenaga pengajar KKB serta pihak
berkaitan dalam usaha meningkatkan keinginan keusahawanan pelajar dan secara
langsung dapat menjadikan bidang keusahawanan sebagai salah satu kerjaya pilihan
di Malaysia. |
---|