Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO
Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi. Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2001
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-uthm-ep.9398 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.93982023-07-30T07:11:04Z Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO 2001-09 Osman, Asmiza LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi. Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang dihadapi oleh pelajar mengikut jantina juga turut dikaji. Seramai 180 pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) iaitu lebih kurang 54% daripada populasi telah dipilih sebagai responden. Pemilihan dibuat secara rawak dan dipilih daripada pelajar saijana lelaki dan wanita semester I, II dan III Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu A (demografik), B (cabaran Institusi, Situasi dan Psikologi) dan C (Pendapat Umum). Data-data yang diperolehi daripada borang soal selidik dianalisa dalam bentuk min, ujian T dan ANOVA Satu Hala. Keputusan dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah. Dapatan kajian menunjukkan tidak ada faktor cabaran yang muncul menjadi cabaran utama dalam pendidikan. Selain itu tidak wujud perbezaan pendapat terhadap cabaran pendidikan dewasa antara pelajar saijana lelaki dan wanita. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9398/ http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education Osman, Asmiza Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
description |
Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh
pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran
tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi.
Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang dihadapi oleh pelajar
mengikut jantina juga turut dikaji. Seramai 180 pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal)
iaitu lebih kurang 54% daripada populasi telah dipilih sebagai responden. Pemilihan
dibuat secara rawak dan dipilih daripada pelajar saijana lelaki dan wanita semester I, II
dan III Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan
kepada 3 bahagian iaitu A (demografik), B (cabaran Institusi, Situasi dan Psikologi) dan
C (Pendapat Umum). Data-data yang diperolehi daripada borang soal selidik dianalisa
dalam bentuk min, ujian T dan ANOVA Satu Hala. Keputusan dibentangkan dalam
bentuk jadual dan rajah. Dapatan kajian menunjukkan tidak ada faktor cabaran yang
muncul menjadi cabaran utama dalam pendidikan. Selain itu tidak wujud perbezaan
pendapat terhadap cabaran pendidikan dewasa antara pelajar saijana lelaki dan wanita. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Osman, Asmiza |
author_facet |
Osman, Asmiza |
author_sort |
Osman, Asmiza |
title |
Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_short |
Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_full |
Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_fullStr |
Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_full_unstemmed |
Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_sort |
cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di kuittho |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103425589641216 |