Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran y...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9404 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.94042023-07-30T07:11:23Z Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO 2001-09 Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah LB Theory and practice of education LB1555-1602 Elementary or public school education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran yang dipraktikkan oleh pensyarah. Seramai 122 orang responden yang terdiri daripada 103 orang pelajar dan 19 orang pensyarah yang telah dipilih secara rawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah dalam bentuk soal selidik yang dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu maklumat demografi pelajar, tahap kemahiran berfikir, gaya pembelajaran dan teknik pengajaran yang diamalkan. Data-data dianalisa dengan menggunakan pakej perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) versi 10 bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta dan rajah. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran berfikir yang positif atau tinggi dengan nilai skor min yang melebihi 3.50. Hasil kajian juga menunjukkan pelajar lebih berminat mengamalkan gaya pembelajaran reflektor dengan peratusan tertinggi iaitu 50 peratus berbanding dengan gaya pembelajaran lain. Para pensyarah pula bersetuju (nilai skor min melebihi 4.0) dan menekankan 4 perkara asas dalam teknik pengajaran iaitu set induksi, penyampaian isi pelajaran, penutup dan penilaian. Beberapa cadangan dikemukakan untuk membantu pihak-pihak tertentu dalam usaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9404/ http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1555-1602 Elementary or public school education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1555-1602 Elementary or public school education Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar
Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di
samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran yang
dipraktikkan oleh pensyarah. Seramai 122 orang responden yang terdiri daripada 103
orang pelajar dan 19 orang pensyarah yang telah dipilih secara rawak terlibat dalam
kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah dalam bentuk soal selidik yang
dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu maklumat demografi pelajar, tahap kemahiran
berfikir, gaya pembelajaran dan teknik pengajaran yang diamalkan. Data-data
dianalisa dengan menggunakan pakej perisian SPSS (Statistical Packages for Social
Sciences) versi 10 bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil
kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta dan rajah. Hasil kajian
menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran berfikir yang positif atau
tinggi dengan nilai skor min yang melebihi 3.50. Hasil kajian juga menunjukkan
pelajar lebih berminat mengamalkan gaya pembelajaran reflektor dengan peratusan
tertinggi iaitu 50 peratus berbanding dengan gaya pembelajaran lain. Para pensyarah
pula bersetuju (nilai skor min melebihi 4.0) dan menekankan 4 perkara asas dalam
teknik pengajaran iaitu set induksi, penyampaian isi pelajaran, penutup dan penilaian.
Beberapa cadangan dikemukakan untuk membantu pihak-pihak tertentu dalam usaha
meningkatkan kecekapan dan keberkesanan kemahiran berfikir dan gaya
pembelajaran. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah |
author_facet |
Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah |
author_sort |
Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah |
title |
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
title_short |
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
title_full |
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
title_fullStr |
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
title_full_unstemmed |
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO |
title_sort |
kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan pelajar diploma kejuruteraan mekanikal tahun 2 sesi 2001/2002 di kuittho |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103427020947456 |