Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
Kajian ini menumpukan kepada gaya pengajaran bagi pensyarah bidang kejuruteraan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat apakah gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan sama ada bagi pensyarah kejuruteraan awam, elektrik mahupun mekanikal dari perspektif pelajar. Selain itu,...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9406/1/24p%20HASNAH%20NGAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9406/2/HASNAH%20NGAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9406/3/HASNAH%20NGAH%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini menumpukan kepada gaya pengajaran bagi pensyarah bidang
kejuruteraan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat apakah gaya pengajaran yang lazim
digunakan oleh pensyarah kejuruteraan sama ada bagi pensyarah kejuruteraan awam,
elektrik mahupun mekanikal dari perspektif pelajar. Selain itu, kajian ini juga melihat
apakah terdapat perbezaan gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah bagi ketigatiga
kursus ini. Kajian ini dijalankan ke atas 129 orang pelajar Diploma Kejuruteraan di
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan sebagai sampel. Keseluruhan data telah
dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Versi
11.0 dengan mendapatkan nilai peratusan, jumlah, skor min dan juga perbandingan min.
Dapatan kajian mendapati gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah
kejuruteraan ialah gaya pengajaran fasilitator. Sementara tidak terdapat perbezaan yang
signifikan bagi gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah kejuruteraan awam,
elektrik dan juga mekanikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di harap, kajian
ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak yang terlibat. |
---|