Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan

Kajian ini menumpukan kepada gaya pengajaran bagi pensyarah bidang kejuruteraan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat apakah gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan sama ada bagi pensyarah kejuruteraan awam, elektrik mahupun mekanikal dari perspektif pelajar. Selain itu,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ngah, Hasnah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9406/1/24p%20HASNAH%20NGAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9406/2/HASNAH%20NGAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9406/3/HASNAH%20NGAH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9406
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.94062023-07-30T07:11:29Z Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan 2004-03 Ngah, Hasnah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini menumpukan kepada gaya pengajaran bagi pensyarah bidang kejuruteraan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat apakah gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan sama ada bagi pensyarah kejuruteraan awam, elektrik mahupun mekanikal dari perspektif pelajar. Selain itu, kajian ini juga melihat apakah terdapat perbezaan gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah bagi ketigatiga kursus ini. Kajian ini dijalankan ke atas 129 orang pelajar Diploma Kejuruteraan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan sebagai sampel. Keseluruhan data telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Versi 11.0 dengan mendapatkan nilai peratusan, jumlah, skor min dan juga perbandingan min. Dapatan kajian mendapati gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan ialah gaya pengajaran fasilitator. Sementara tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah kejuruteraan awam, elektrik dan juga mekanikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di harap, kajian ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak yang terlibat. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9406/ http://eprints.uthm.edu.my/9406/1/24p%20HASNAH%20NGAH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9406/2/HASNAH%20NGAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9406/3/HASNAH%20NGAH%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Ngah, Hasnah
Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
description Kajian ini menumpukan kepada gaya pengajaran bagi pensyarah bidang kejuruteraan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat apakah gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan sama ada bagi pensyarah kejuruteraan awam, elektrik mahupun mekanikal dari perspektif pelajar. Selain itu, kajian ini juga melihat apakah terdapat perbezaan gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah bagi ketigatiga kursus ini. Kajian ini dijalankan ke atas 129 orang pelajar Diploma Kejuruteraan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan sebagai sampel. Keseluruhan data telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Versi 11.0 dengan mendapatkan nilai peratusan, jumlah, skor min dan juga perbandingan min. Dapatan kajian mendapati gaya pengajaran yang lazim digunakan oleh pensyarah kejuruteraan ialah gaya pengajaran fasilitator. Sementara tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi gaya pengajaran yang digunakan oleh pensyarah kejuruteraan awam, elektrik dan juga mekanikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di harap, kajian ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak yang terlibat.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ngah, Hasnah
author_facet Ngah, Hasnah
author_sort Ngah, Hasnah
title Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
title_short Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
title_full Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
title_fullStr Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
title_full_unstemmed Tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan
title_sort tinjauan kelaziman gaya pengajaran pensyarah kejuruteraan menurut perspektif pelajar di politeknik sultan haji ahmad shah, kuantan
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/9406/1/24p%20HASNAH%20NGAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9406/2/HASNAH%20NGAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9406/3/HASNAH%20NGAH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103427499098112