Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar
Pelaksanaan sistem mentoring di dalam sesebuah organisasi yang berjaya bertujuan untuk membangunkan potensi individu atau sekumpulan yang kurang berpengalaman dan pengetahuan. Dalam konteks penyeliaan Projek Sarjana, bentuk hubungan ini dilihat sebagai pengawalan yang berterusan oleh penyelia ter...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9461/1/24p%20SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9461/2/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9461/3/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9461 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.94612023-07-30T07:14:19Z Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar 2008-04 Mohamed, Siti Farah Wahida LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Pelaksanaan sistem mentoring di dalam sesebuah organisasi yang berjaya bertujuan untuk membangunkan potensi individu atau sekumpulan yang kurang berpengalaman dan pengetahuan. Dalam konteks penyeliaan Projek Sarjana, bentuk hubungan ini dilihat sebagai pengawalan yang berterusan oleh penyelia terhadap pelajar daripada permulaan Projek Sarjana sehingga projek tersebut tamat. Kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti pendekatan yang digunakan oleh penyelia, melihat persepsi penyelia dan pelajar serta perbezaan persepsi antara penyelia dan pelajar terhadap aktiviti mentoring dalam penyeliaan Projek Sarjana. Responden kajian terdiri daripada 28 orang penyelia dan 141 orang pelajar yang terlibat dalam Projek Sarjana, Fakulti Pendidikan Teknikal, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Instrumen kajian menggunakan kaedah soal selidik untuk penyelia dan pelajar yang dibangunkan berdasarkan Model Daloz yang diubahsuai berdasarkan elemenelemen bimbingan, cabaran dan visi (matlamat). Data yang dikumpul dianalisis menggunakan perisian SPSS v. 12.0 untuk mendapatkan skor min, dan menguji hipotesis nul bagi Ujian-t tidak bersandar dengan aras signifikan ditetapkan pada 0.05. Keputusan kajian menunjukkan bahawa penyelia menggunakan ketiga-tiga pendekatan yang diketengahkan di dalam model Daloz iaitu bimbingan, cabaran dan visi(matlamat). Hasil kajian juga mendapati majoriti penyelia mempunyai persepsi yang baik terhadap aktiviti mentoring dalam penyeliaan Projek Sarjana. Manakala rata-rata pelajar kurang bersetuju terhadap penyelia dalam aktiviti mentoring dalam penyeliaan Projek Sarjana. Daripada aspek perbezaan persepsi antara penyelia dan pelajar, terdapat perbezaan signifikan bagi kebanyakan item di antara penyelia dan pelajar terhadap aktiviti mentoring di dalam penyeliaan Projek Sarjana. Justeru itu, satu garis panduan mengenai penyeliaan Projek Sarjana perlu diwujudkan bagi memastikan kedua-dua belah pihak mendapat faedah dan kebaikan daripadanya. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9461/ http://eprints.uthm.edu.my/9461/1/24p%20SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9461/2/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9461/3/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Mohamed, Siti Farah Wahida Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
description |
Pelaksanaan sistem mentoring di dalam sesebuah organisasi yang berjaya bertujuan
untuk membangunkan potensi individu atau sekumpulan yang kurang berpengalaman dan
pengetahuan. Dalam konteks penyeliaan Projek Sarjana, bentuk hubungan ini dilihat sebagai
pengawalan yang berterusan oleh penyelia terhadap pelajar daripada permulaan Projek
Sarjana sehingga projek tersebut tamat. Kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti
pendekatan yang digunakan oleh penyelia, melihat persepsi penyelia dan pelajar serta
perbezaan persepsi antara penyelia dan pelajar terhadap aktiviti mentoring dalam penyeliaan
Projek Sarjana. Responden kajian terdiri daripada 28 orang penyelia dan 141 orang pelajar
yang terlibat dalam Projek Sarjana, Fakulti Pendidikan Teknikal, Universiti Tun Hussein
Onn Malaysia. Instrumen kajian menggunakan kaedah soal selidik untuk penyelia dan
pelajar yang dibangunkan berdasarkan Model Daloz yang diubahsuai berdasarkan elemenelemen
bimbingan, cabaran dan visi (matlamat). Data yang dikumpul dianalisis
menggunakan perisian SPSS v. 12.0 untuk mendapatkan skor min, dan menguji hipotesis nul
bagi Ujian-t tidak bersandar dengan aras signifikan ditetapkan pada 0.05. Keputusan kajian
menunjukkan bahawa penyelia menggunakan ketiga-tiga pendekatan yang diketengahkan di
dalam model Daloz iaitu bimbingan, cabaran dan visi(matlamat). Hasil kajian juga
mendapati majoriti penyelia mempunyai persepsi yang baik terhadap aktiviti mentoring
dalam penyeliaan Projek Sarjana. Manakala rata-rata pelajar kurang bersetuju terhadap
penyelia dalam aktiviti mentoring dalam penyeliaan Projek Sarjana. Daripada aspek
perbezaan persepsi antara penyelia dan pelajar, terdapat perbezaan signifikan bagi
kebanyakan item di antara penyelia dan pelajar terhadap aktiviti mentoring di dalam
penyeliaan Projek Sarjana. Justeru itu, satu garis panduan mengenai penyeliaan Projek
Sarjana perlu diwujudkan bagi memastikan kedua-dua belah pihak mendapat faedah dan
kebaikan daripadanya. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamed, Siti Farah Wahida |
author_facet |
Mohamed, Siti Farah Wahida |
author_sort |
Mohamed, Siti Farah Wahida |
title |
Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
title_short |
Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
title_full |
Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
title_fullStr |
Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
title_full_unstemmed |
Kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan Pelajar Diploma Politeknik Ungku Omar |
title_sort |
kemahiran menilai maklumat web: tinjauan di kalangan pelajar diploma politeknik ungku omar |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9461/1/24p%20SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9461/2/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9461/3/SITI%20FARAH%20WAHIDA%20MOHAMED%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103431999586304 |