Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)

Perkembangan teknologi pada hari ini telah membawa perubahan dalam bidang pendidikan dengan menggunakan alat bahan bantu mengajar (ABBM) yang lebih efektif. Penggunaan A B BM dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) memberikan kesan maksimum terhadap proses pembelajaran. Sehubungan deng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sahap, Noorziawati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9505/1/24p%20NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9505/2/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9505/3/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9505
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.95052023-07-31T07:03:10Z Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) 2003-09 Mohd Sahap, Noorziawati LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perkembangan teknologi pada hari ini telah membawa perubahan dalam bidang pendidikan dengan menggunakan alat bahan bantu mengajar (ABBM) yang lebih efektif. Penggunaan A B BM dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) memberikan kesan maksimum terhadap proses pembelajaran. Sehubungan dengan itu satu kajian dijalankan untuk mengkaji CD-I sebagai A B BM dalam mata pelajaran Teknologi Konkrit (C 1004). Kajian ini menggunakan borang soal selidik dan temubual untuk mendapatkan data. Seramai 80 orang pelajar Diploma Kejuruteraan A w am semester satu, Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan telah dijadikan sampel kajian. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji keberkesanan CD-I dari segi gambarajah, bahasa, susunan isi kandungan dan interaktiviti serta sebagai bahan pembelajaran. Data kajian di analisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 10.0 for Windows (SPSS 10.0). Dapatan kajian menunjukkan bahawa CD- I yang dikaji berkesan dari segi gambarajah, bahasa, susunan isi kandungan dan interaktiviti. Penulis turut mendapati bahawa CD-I yang dikaji boleh dijadikan sebagai bahan pembelajaran dalam mata pelajaran Teknologi Konkrit (C 1004). 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9505/ http://eprints.uthm.edu.my/9505/1/24p%20NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9505/2/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9505/3/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mohd Sahap, Noorziawati
Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
description Perkembangan teknologi pada hari ini telah membawa perubahan dalam bidang pendidikan dengan menggunakan alat bahan bantu mengajar (ABBM) yang lebih efektif. Penggunaan A B BM dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) memberikan kesan maksimum terhadap proses pembelajaran. Sehubungan dengan itu satu kajian dijalankan untuk mengkaji CD-I sebagai A B BM dalam mata pelajaran Teknologi Konkrit (C 1004). Kajian ini menggunakan borang soal selidik dan temubual untuk mendapatkan data. Seramai 80 orang pelajar Diploma Kejuruteraan A w am semester satu, Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan telah dijadikan sampel kajian. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji keberkesanan CD-I dari segi gambarajah, bahasa, susunan isi kandungan dan interaktiviti serta sebagai bahan pembelajaran. Data kajian di analisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 10.0 for Windows (SPSS 10.0). Dapatan kajian menunjukkan bahawa CD- I yang dikaji berkesan dari segi gambarajah, bahasa, susunan isi kandungan dan interaktiviti. Penulis turut mendapati bahawa CD-I yang dikaji boleh dijadikan sebagai bahan pembelajaran dalam mata pelajaran Teknologi Konkrit (C 1004).
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohd Sahap, Noorziawati
author_facet Mohd Sahap, Noorziawati
author_sort Mohd Sahap, Noorziawati
title Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
title_short Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
title_full Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
title_fullStr Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (CI004) sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM)
title_sort keberkesanan penggunaan cd-i dalam mata pelajaran teknologi konkrit (ci004) sebagai alat bahan bantu mengajar (abbm)
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9505/1/24p%20NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9505/2/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9505/3/NOORZIAWATI%20MOHD%20SAHAP%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103438882439168