Pembangunan media tayang (video) dalam prosedur ujikaji makmal bagi matapelajaran kejuruteraan jalanraya dan pengangkutan (BKA 4061) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan media tayang (video) bagi mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya dan Pengangkutan (BKA 4061) bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pelajar dalam bidang Kejuruteraan Awam untuk diaplikasikan ke dalam kerjaya pelajar kelak. Kajian yang di...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9507/1/24p%20NOR%20SURIANI%20MOHD%20NOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9507/2/NOR%20SURIANI%20MOHD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9507/3/NOR%20SURIANI%20MOHD%20NOR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan media tayang
(video) bagi mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya dan Pengangkutan (BKA 4061)
bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pelajar dalam bidang Kejuruteraan
Awam untuk diaplikasikan ke dalam kerjaya pelajar kelak. Kajian yang digunakan
berbentuk tinjauan iaitu instrumen borang soal selidik dan analisis kandungan untuk
mengumpulkan data. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada pelajar yang
mengambil matapelajaran (BKA 4061). Kumpulan ini terdiri daripada 196 pelajar Ijazah
Saijana Muda Kejuruteraan Awam di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
Namun pengambilan sampel adalah 30 peratus daripada jumlah populasi iaitu sebanyak
60 orang responden sahaja. Data dikumpul mengunakan soal selidik dan dianalisis
mengunakan analisis frekuensi dan diskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa
aspek teknikal, aspek kurikulum dan aspek mesra pengguna adalah di tahap interprestasi
yang setuju dan tinggi dan pelajar bersetuju dan menerima media tayang (video) yang
dibangunkan. Oleh itu dicadangkan agar pihak yang terbabit memperkembangkan lagi
penggunaan media tayang (video) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan
sebarang masalah yang timbul dapat diperbaiki bagi menghasilkan pelajar yang
berkualiti dan cemerlang di masa hadapan |
---|