Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kendiri sistem catatan bergu (MPSCB). kajian pelajar semester satu, Jabatan Perdagangan, POLIMAS
Kajian ini dijalankan untuk membina dan menilai Modul Pembelajaran Kendiri Sistem Catatan Bergu (MPSCB) bagi subjek Perakaunan Awalan setelah mengenai pasti masalah pelajar dari aspek konsep debit dan kredit bagi topik Catatan Bergu. Di samping itu, kajian turut menfokuskan kepada gaya pembelajar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9519/1/24p%20SITI%20NOOR%20SAADAH%20YAHYA.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9519/2/SITI%20NOOR%20SAADAH%20YAHYA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9519/3/SITI%20NOOR%20SAADAH%20YAHYA%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk membina dan menilai Modul Pembelajaran Kendiri
Sistem Catatan Bergu (MPSCB) bagi subjek Perakaunan Awalan setelah mengenai pasti
masalah pelajar dari aspek konsep debit dan kredit bagi topik Catatan Bergu. Di samping
itu, kajian turut menfokuskan kepada gaya pembelajaran pelajar bagi topik tersebut.
Kajian telah dijalankan ke atas para pelajar Semester Satu, Jabatan Perdagangan,
POLIMAS. Responden terdiri daripada 65 orang pelajar iaitu 17 lelaki dan 48
perempuan. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik, modul yang telah
disahkan dari segi gagasan isinya dan soalan ujian. Data yang diperolehi dianalisis secara
statistik dengan menggunakan perisian SPSS 11.0 for Windows (Statistical Package for
The Social Science Version 11). Dapatan menunjukkan pelajar menghadapi masalah
dalam topik Catatan Bergu. Oleh itu, pelajar lebih gemar belajar secara berkumpulan.
Para pelajar juga memberi respon yang baik terhadap penerimaan pembelajaran secara
bermodul. Ini berdasarkan pencapaian pelajar meningkat setelah menggunakan modul ini.
Penggunaan modul diharapkan dapat membantu pelajar dan pensyarah bagi mata
pelajaran Perakaunan Awalan sebagai bahan untuk proses pengajaran & pembelajaran
yang lebih menarik di politeknik-politeknik. |
---|