Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor

Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.955
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.9552021-09-09T06:58:37Z Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor 2020-08 Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi BJ Ethics Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan, terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional. 2020-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/955/ http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic BJ Ethics
spellingShingle BJ Ethics
Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
description Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan, terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
author_facet Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
author_sort Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi
title Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_short Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_full Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_fullStr Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_full_unstemmed Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
title_sort hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin sekolah di negeri johor
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2020
url http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830720682786816