Kebolehgunaan pembelajaran berbantu komputer untuk mata pelajaran sistem elektronik 1 di politeknik
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap kebolehgunaan Pembeiajaran Berbantu Komputer (PBK) untuk membantu proses pembeiajaran bagi mata pelajaran Sistem Elektronik 1 di politeknik. Satu perisian kursus PBK telah dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware 6.5, Macromedia F...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9550/1/24p%20MOHD%20NORBI%20BAHARIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9550/2/MOHD%20NORBI%20BAHARIN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap kebolehgunaan Pembeiajaran
Berbantu Komputer (PBK) untuk membantu proses pembeiajaran bagi mata
pelajaran Sistem Elektronik 1 di politeknik. Satu perisian kursus PBK telah
dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware 6.5,
Macromedia Flash MX dan Adobe Photoshop. Kajian ini meninjau persepsi pelajar
daripada aspek penerimaan mereka terhadap kaedah PBK, aspek kemudahan dalam
pembeiajaran, aspek kemahiran penyelesaian masalah dan aspek memotivasikan
pelajar melalui kaedah PBK. Seramai 36 orang responden yang terdiri daripada
pelajar semester satu Sijil Kejuruteraan Elektrik Politeknik Ungku Omar telah
dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Borang soal selidik digunakan sebagai
instrumen kajian untuk mengumpul data daripada responden. Data dikumpulkan
dan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan perisian SPSS versi 10.0 bagi
mendapatkan nilai peratusan dan skor min. Dapatan kajian menunjukkan
kebolehgunaan perisian kursus yang dibangunkan boleh membantu pelajar dalam
proses pembeiajaran berdasarkan purata min keseluruhan bagi setiap persoalan
kajian iaitu aspek penerimaan pelajar terhadap PBK (4.09), aspek memudahkan
pembeiajaran pelajar (4.07), aspek memberi kemahiran penyelesaian masalah (3.99)
dan aspek memotivasikan pelajar melalui kaedah PBK (3.90). Hasil kajian
menunjukkan penerimaan pelajar terhadap perisian kursus yang dibangunkan dan
kaedah pembeiajaran yang digunakan adalah baik kerana boleh digunakan untuk
membantu pembeiajaran mereka. |
---|