Pembangunan bahan pengajaran: modul pembelajaran berbantukan komputer bagi mata pelajaran penjana AT dan AU di Kolej Komuniti Bandar Darulaman, Jitra, Kedah
Dalam dunia pendidikan, terdapat pelbagai kaedah pembeiajaran baru telah diperkenalkan termasuklah kaedah pembeiajaran yang menggunakan pendekatan pembeiajaran bermodul berbantukan komputer (MPK). Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai sejauh mana MPK bagi mata pelajaran Penjana Arus Terus (AT...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9552/1/24p%20NOOR%20FAZNYZAHUDA%20FUAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9552/2/NOOR%20FAZNYZAHUDA%20FUAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9552/3/NOOR%20FAZNYZAHUDA%20FUAD%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Dalam dunia pendidikan, terdapat pelbagai kaedah pembeiajaran baru telah
diperkenalkan termasuklah kaedah pembeiajaran yang menggunakan pendekatan
pembeiajaran bermodul berbantukan komputer (MPK). Kajian ini adalah bertujuan
untuk menilai sejauh mana MPK bagi mata pelajaran Penjana Arus Terus (AT) dan Arus
Ulang Alik (AU) dapat membantu pelajar dalam proses pembeiajaran dari aspek
kesesuaian isi kandungan, kesesuaian rekabentuk, tahap motivasi dan penguasaan nilainilai
murni pelajar. Responden untuk kajian ini terdiri daripada 5 orang pensyarah dan
50 orang pelajar semester 1, kursus Sijil Teknologi Elektrik di Kolej Komuniti Bandar
Darulaman, Jitra, Kedah (KKBD) yang dipilih secara rawak. Untuk kajian ini, instrumen
yang digunakan ialah jenis soal selidik, di mana penilaian dilakukan berdasarkan kepada
persepsi responden terhadap MPK. Data-data yang dikumpulkan dianalisis
menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 11.0 yang
melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesesuaian isi
kandungan, kesesuaian rekabentuk, motivasi dan nilai-nilai murni berada pada tahap
yang tinggi. Ini jelas menunjukkan bahawa MPK yang dihasilkan adalah amat sesuai
digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembeiajaran bagi mata pelajaran Penjana AT
dan AU. Oleh yang demikian, dicadangkan agar MPK dihasilkan bagi semua mata
pelajaran yang diajar di Kolej Komuniti |
---|