Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO

Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pemb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Harun, Norwani
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9555
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.95552023-08-02T03:49:50Z Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO 2001-09 Harun, Norwani LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang pengajaran 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9555/ http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Harun, Norwani
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
description Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang pengajaran
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Harun, Norwani
author_facet Harun, Norwani
author_sort Harun, Norwani
title Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
title_short Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
title_full Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
title_fullStr Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
title_full_unstemmed Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
title_sort cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di kuittho
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103443625148416