Pembangunan prototaip modul pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer bagi mata pelajaran mekanik pepejal (tegasan dan terikan)
Penggunaan modul pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer (PPBK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) telah mendapat perhatian masa kini. Justeru itu, bagi meningkatkan mutu P&P penggunaan komputer dalam pengajaran perlu dimurnikan dengan mengambil kira rekabentuk pengajara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9560/2/24p%20ASRUDIN%20MAT%20ALI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9560/1/ASRUDIN%20MAT%20ALI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9560/3/ASRUDIN%20MAT%20ALI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penggunaan modul pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer (PPBK)
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) telah mendapat perhatian masa
kini. Justeru itu, bagi meningkatkan mutu P&P penggunaan komputer dalam
pengajaran perlu dimurnikan dengan mengambil kira rekabentuk pengajaran
(instructional design), di samping menitik beratkan isi kandungan, paparan
maklumat dan unsur-unsur motivasi. Tujuan utama kajian ini adalah untuk
menghasilkan prototaip modul PPBK bagi mata pelajaran Mekanik Pepejal (Tegasan
dan Terikan). Pemilihan mata pelajaran Mekanik Pepejal adalah disebabkan mata
pelajaran tersebut merupakan teras kepada bidang kejuruteraan Mekanikal. Bagi
membolehkan para pelajar menguasai mata pelajaran Mekanik Pepejal, konsepkonsep
asas tentang mekanik bahan kejuruteraan amatlah perlu difahami. Prototaip
modul ini dibentuk berdasarkan model pengajaran ADDIE. Pendekatan yang
digunakan untuk merekabentuk prototaip modul ini ialah berdasarkan strategi
pengajaran direktif dan penggunaan Peta Pengetahuan bagi memudahkan
penyampaian konsep. Prototaip modul telah dinilai oleh tiga («=3) orang pensyarah
mata pelajaran Mekanik Pepejal di Kolej Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO).
Instrumen kajian terdiri daripada borang soal selidik (skala Likert 1-5) dan juga temu
bual. Penilaian telah dibuat terhadap kesesuaian isi kandungan, tahap mesra
pengguna dan tahap kebolehlaksanaan. Keputusan berdasarkan skor min
menunjukkan bahawa prototaip modul mempunyai tahap kesesuaian isi, tahap mesra
pengguna dan tahap kebolehlaksanaan yang tinggi (4.06,4.14 dan 4.07). Adalah
dijangkakan dengan pembangunan prototaip seumpama ini yang boleh dimantapkan
dalam bentuk modul akan membantu pensyarah dalam proses P&P. |
---|