Pembangunan bahan pembelajaran: modul pembelajaran berasaskan komputer bagi keperluan mata pelajaran litar AU di kolej komuniti

Pemilihan dan penggunaan kaedah pembelajaran yang sesuai merupakan prinsip asas sesuatu pembelajaran yang berkesan. Penghasilan bahan pembelajaran berasaskan komputer merupakan salah satu kaedah penerbitan modul pembelajaran. Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesesuaian Modul Pembelajaran Bera...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Hasmaini
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9564/1/24p%20HASMAINI%20HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9564/2/HASMAINI%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9564/3/HASMAINI%20HASHIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pemilihan dan penggunaan kaedah pembelajaran yang sesuai merupakan prinsip asas sesuatu pembelajaran yang berkesan. Penghasilan bahan pembelajaran berasaskan komputer merupakan salah satu kaedah penerbitan modul pembelajaran. Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesesuaian Modul Pembelajaran Berasaskan Komputer (MPBK) bagi keperluan mata pelajaran Litar AU dalam tajuk Penghasilan AU terhadap pelajar Semester Satu Sijil Teknologi Elektrik di Kolej Komuniti. Aspek yang dikaji adalah meliputi kesahan isi kandungan, rekabentuk MPBK Litar AU dan persepsi pelajar mengenai penguasaan isi kandungan, pembelajaran dan motivasi. Kajian ini dilakukan ke atas 60 orang pelajar yang mengikuti Kursus Sijil Teknologi Elektrik di Kolej Komuniti Bukit Beruang. Seorang pensyarah pakar yang mengajar mata pelajaran Litar AU dipilih sebagai penilai. Hasil kajian secara keseluruhannya menunjukkan bahawa isi kandungan dan rekabentuk MPBK Litar AU yang digunakan adalah menepati keperluan sukatan pelajaran. Selain itu ia dapat membantu meningkatkan penguasaan pelajar terhadap isi kandungan, pembelajaran dan motivasi. Ini bermakna, MPBK Litar AU yang dihasilkan membantu proses pembelajaran secara berkesan