Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
Kajian ini menggunakan modul pembelajaran kendiri sebagai penilaian terhadap gaya pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penerimaan pelajar terhadap modul pembelajaran, mengetahui kewujudan peningkatan keberkesanan pembelajaran dalam kelas, mengetahui suasana sebenar menggunak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9625/1/24p%20NIRWANI%20NAYAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9625/2/NIRWANI%20NAYAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9625/3/NIRWANI%20NAYAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini menggunakan modul pembelajaran kendiri sebagai penilaian terhadap
gaya pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penerimaan pelajar
terhadap modul pembelajaran, mengetahui kewujudan peningkatan keberkesanan
pembelajaran dalam kelas, mengetahui suasana sebenar menggunakan modul dan
mendapatkan maklum balas pensyarah terhadap modul yang dihasilkan. Kajian akan
dijalankan ke atas para pelajar diploma Akauntansi daripada Politeknik Muad'zam Shah.
Responden terdiri daripada 31 orang pelajar semester 1 yang sedang mengikuti mata
pelajaran Perakaunan Awalan (P 101) pada sesi 2003/2004. Kajian ini akan melaporkan
hasil kajian yang diperolehi dalam mata pelajaran ini dibawah tajuk Akaun Penamat Dan
Kunci Kira-Kira. Penilaian modul ini dilakukan ke atas pelajar dan pensyarah dengan
menggunakan kaedah borang soal selidik, pemerhatian, teknik pengujian dan temu bual.
Dua pendekatan digunakan untuk mendapatkan data iaitu kuantitatif dan kualitatif.
Pendekatan kuantitatif digunakan untuk menganalisis data bagi mendapatkan persepsi
pelajar terhadap modul pembelajaran ini. Sementara itu, teknik pengujian bagi pra-ujian
dan pos-ujian dilakukan untuk menguji kefahaman dan penguasaan pembelajaran pelajar
berdasarkan skor markah yang diperolehi. Manakala pendekatan kualitatif pula
digunakan untuk mendapatkan data melalui pemerhatian dan temu bual. Dapatan kajian
akan menunjukkan maklum balas daripada pelajar dan pensyarah terhadap keberkesanan
penggunaan modul pembelajaran kendiri yang akan dihasilkan |
---|