Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah

Kajian ini menggunakan modul pembelajaran kendiri sebagai penilaian terhadap gaya pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penerimaan pelajar terhadap modul pembelajaran, mengetahui kewujudan peningkatan keberkesanan pembelajaran dalam kelas, mengetahui suasana sebenar menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nayan, Nirwani
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9625/1/24p%20NIRWANI%20NAYAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9625/2/NIRWANI%20NAYAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9625/3/NIRWANI%20NAYAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9625
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96252023-08-16T07:09:17Z Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah 2003-09 Nayan, Nirwani LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini menggunakan modul pembelajaran kendiri sebagai penilaian terhadap gaya pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penerimaan pelajar terhadap modul pembelajaran, mengetahui kewujudan peningkatan keberkesanan pembelajaran dalam kelas, mengetahui suasana sebenar menggunakan modul dan mendapatkan maklum balas pensyarah terhadap modul yang dihasilkan. Kajian akan dijalankan ke atas para pelajar diploma Akauntansi daripada Politeknik Muad'zam Shah. Responden terdiri daripada 31 orang pelajar semester 1 yang sedang mengikuti mata pelajaran Perakaunan Awalan (P 101) pada sesi 2003/2004. Kajian ini akan melaporkan hasil kajian yang diperolehi dalam mata pelajaran ini dibawah tajuk Akaun Penamat Dan Kunci Kira-Kira. Penilaian modul ini dilakukan ke atas pelajar dan pensyarah dengan menggunakan kaedah borang soal selidik, pemerhatian, teknik pengujian dan temu bual. Dua pendekatan digunakan untuk mendapatkan data iaitu kuantitatif dan kualitatif. Pendekatan kuantitatif digunakan untuk menganalisis data bagi mendapatkan persepsi pelajar terhadap modul pembelajaran ini. Sementara itu, teknik pengujian bagi pra-ujian dan pos-ujian dilakukan untuk menguji kefahaman dan penguasaan pembelajaran pelajar berdasarkan skor markah yang diperolehi. Manakala pendekatan kualitatif pula digunakan untuk mendapatkan data melalui pemerhatian dan temu bual. Dapatan kajian akan menunjukkan maklum balas daripada pelajar dan pensyarah terhadap keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri yang akan dihasilkan 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9625/ http://eprints.uthm.edu.my/9625/1/24p%20NIRWANI%20NAYAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9625/2/NIRWANI%20NAYAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9625/3/NIRWANI%20NAYAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Nayan, Nirwani
Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
description Kajian ini menggunakan modul pembelajaran kendiri sebagai penilaian terhadap gaya pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penerimaan pelajar terhadap modul pembelajaran, mengetahui kewujudan peningkatan keberkesanan pembelajaran dalam kelas, mengetahui suasana sebenar menggunakan modul dan mendapatkan maklum balas pensyarah terhadap modul yang dihasilkan. Kajian akan dijalankan ke atas para pelajar diploma Akauntansi daripada Politeknik Muad'zam Shah. Responden terdiri daripada 31 orang pelajar semester 1 yang sedang mengikuti mata pelajaran Perakaunan Awalan (P 101) pada sesi 2003/2004. Kajian ini akan melaporkan hasil kajian yang diperolehi dalam mata pelajaran ini dibawah tajuk Akaun Penamat Dan Kunci Kira-Kira. Penilaian modul ini dilakukan ke atas pelajar dan pensyarah dengan menggunakan kaedah borang soal selidik, pemerhatian, teknik pengujian dan temu bual. Dua pendekatan digunakan untuk mendapatkan data iaitu kuantitatif dan kualitatif. Pendekatan kuantitatif digunakan untuk menganalisis data bagi mendapatkan persepsi pelajar terhadap modul pembelajaran ini. Sementara itu, teknik pengujian bagi pra-ujian dan pos-ujian dilakukan untuk menguji kefahaman dan penguasaan pembelajaran pelajar berdasarkan skor markah yang diperolehi. Manakala pendekatan kualitatif pula digunakan untuk mendapatkan data melalui pemerhatian dan temu bual. Dapatan kajian akan menunjukkan maklum balas daripada pelajar dan pensyarah terhadap keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri yang akan dihasilkan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Nayan, Nirwani
author_facet Nayan, Nirwani
author_sort Nayan, Nirwani
title Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
title_short Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
title_full Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
title_fullStr Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah, Jitra Kedah
title_sort keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di politeknik sultan abdul halim muad'zam shah, jitra kedah
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9625/1/24p%20NIRWANI%20NAYAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9625/2/NIRWANI%20NAYAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9625/3/NIRWANI%20NAYAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103448120393728