Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau sejauhmana minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti jenisjenis perisian komputer yang diminati. Seramai 36 orang guru dari S...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: S. Hashim, Sharipah Khadijah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9635/1/24p%20SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/2/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/3/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9635
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96352023-08-16T07:09:51Z Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran 2001-09 S. Hashim, Sharipah Khadijah LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau sejauhmana minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti jenisjenis perisian komputer yang diminati. Seramai 36 orang guru dari Sekolah Menengah Teknik Temerloh, Pahang telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Statistik deskriptif telah digunakan untuk mengumpul dan menganalisis data berdasarkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer. Hasil kajian menunjukkan pada keseluruhannya, walaupun guru-guru mempunyai minat dan bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi sikap yang ditunjukkan oleh mereka adalah negatif. Selain daripada itu, hasil kajian ini juga mendapati bahawa jenis perisian komputer yang lebih diminati ialah penyelesaian masalah, latih tubi dan penilaian berbanding jenis tutorial, simulasi dan permainan tutorial. Sehubungan dengan itu, bagi meningkatkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia, sekolah-sekolah kerajaan atau swasta, dan badanbadan korporat seharusnya dapat memainkan peranan penting dengan menyediakan program-program atau latihan yang bersesuaian bagi guru-guru dan bilangan komputer yang lebih banyak disediakan di sekolah-sekolah. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9635/ http://eprints.uthm.edu.my/9635/1/24p%20SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9635/2/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9635/3/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
S. Hashim, Sharipah Khadijah
Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau sejauhmana minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti jenisjenis perisian komputer yang diminati. Seramai 36 orang guru dari Sekolah Menengah Teknik Temerloh, Pahang telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Statistik deskriptif telah digunakan untuk mengumpul dan menganalisis data berdasarkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer. Hasil kajian menunjukkan pada keseluruhannya, walaupun guru-guru mempunyai minat dan bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi sikap yang ditunjukkan oleh mereka adalah negatif. Selain daripada itu, hasil kajian ini juga mendapati bahawa jenis perisian komputer yang lebih diminati ialah penyelesaian masalah, latih tubi dan penilaian berbanding jenis tutorial, simulasi dan permainan tutorial. Sehubungan dengan itu, bagi meningkatkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia, sekolah-sekolah kerajaan atau swasta, dan badanbadan korporat seharusnya dapat memainkan peranan penting dengan menyediakan program-program atau latihan yang bersesuaian bagi guru-guru dan bilangan komputer yang lebih banyak disediakan di sekolah-sekolah.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author S. Hashim, Sharipah Khadijah
author_facet S. Hashim, Sharipah Khadijah
author_sort S. Hashim, Sharipah Khadijah
title Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
title_short Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
title_fullStr Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full_unstemmed Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
title_sort minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9635/1/24p%20SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/2/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/3/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103450489126912